2010-10-31

I en glasbur, 412 meter upp

På våning 103, 412 meter upp i Willis Tower (fd Sears) har de byggt små glasburar på utansidan av byggnaden. De är helt genomskinliga och glaset såg ut att vara, i alla fall när man skulle kliva ut, väldigt tunt.

Utan att riktigt tänka mig för klev jag ut.

Tittade ner. Det svindlade till. Jag såg rakt ner i marken. Rakt ner. 412 meter. Willis Tower är västra hemisfärens högsta byggnaden. Femma i världen. Paniken började bubbla upp i kroppen. Knäna blev svaga och jag fick tyst säga: "Lugn, lugn, lugn. Det är helt säkert. Inget kan hända."

Jag klev in och tog fånigt nog tag i väggen på insidan. Vad skulle det hjälpa? Jag blev lugnare i alla fall.

Efter någon minut att hämta andan och samla mig klev jag ut igen och tog ett kort rakt neråt. Hade jag klivit ut där ville jag ha bildbevis på min dårskap.

Lite senare såg jag att man kunde gå ut på ett annat ställe, där de såklart tog kort (som man kunde köpa dyrt senare, vilket jag gärna gjorde).

Inga kommentarer: