2010-10-20

Inte samma regler på Stockholms stadsbibliotek

Igår pratade jag med en anställd på Stockholms stadsbibliotek och bad att få se deras regler för utställningar. Jag fick dem idag, men jag frågade honom på telefon om det fanns några regler mot rasistiska inslag. Det sa han att det fanns. Vilket jag också skrev i min Newsmill-artikel.

Nu när jag fått utställningspolicyn mejlad till mig och hittar inget sådant. Det närmaste är att materialet som visas upp inte ska strida mot svensk lag. Därmed anser jag att det inte finns någon anledning att ta ner bilden, även om den är antisemitisk. Bilden är vidrig, men borde få sitta kvar. I Norrköping fanns andra regler och det var den springande punkten.

Madeleine Sjöstedt bloggar om detr och instämmer i resonemanget.

Fredrik Segerfeldt har gjort en liten korrigering i sin text på Newsmill. Bra!
Resonemanget har jag dock svårt att förstå. Han tycks tro att jag tycker det är okej att häckla muslimer, men inte judar. Det visar ju tyvärr att han inte förstått det han själv lagt till i texten, att det handlade om bibliotekets regler och legitimeringen av antisemitism om man struntade i dessa, och att det är dessa som är avgörande i det här fallet. Men tydligen ska vi bidra till att legitimera antisemitiska åsikter.

Fortsätter man Segerfeldts resonemang ska man alltså helt strunta i reglerna, oavsett vad som ställs ut. Sådana konstiga tankar odlar man lätt om man lever i en filosofisk, svartvitt låtsasvärld. Då har man svårt att ta till sig händelserna i verkligheten, för de passar inte in i mallen. Segerfeldt har bestämt sig för att en del liberaler är för yttrandefrihet mot muslimer, men inte judar, då vägrar han låta verkligheten komma i vägen!

Vad vi ska komma ihåg är den förminskning av förintelsen och judeutrotningen som pågår. I och med bilden i Stockholm, i och med bilderna i Norrköping och på många, många andra sätt. Det är så det går till när gränser suddas ut. Det är så det går till när antisemitiska lögner börjar bli sanningar. Vi vet alla vad resultatet kan bli. Aldrig mer! Nej, eller hur.

Så protestera allt vad ni kan mot den vidriga bilden på stadsbiblioteket i Stockholm, men det behöver inte krönas med att den ska tas ned.

Inga kommentarer: