2011-01-28

Mobbad

Har inte hunnit mer än att skumläsa Skolverkets rapport om antimobbing-metoder, men det finns mycket intressant i den. Uppdraget från regeringen var att utvärdera de olika program som används ute på skolorna. Tidigare har man visat att bara ett av program är vetenskapligt prövat.

Tyvärr har de haft svårt att göra en ordentlig utvärdering eftersom ingen skulle använder programmen fullt ut, eller har ändrat någon del.

Istället har de tittat på de olika delarna i programmen och deras effekt. En del av det som görs är direkt kontraproduktivt. Annat fungerar bra på pojkar, men inte på flickor, och tvärtom.

Jag har länge drivit på för att Norrköping ska jobba hårdare mot mobbing. Bland annat genom att använda vetenskapligt beprövade metoder mot mobbing. Något som Skolverket också framhåller i rapporten.

Apropå mobbad så var jag på Kristdemokraternas invigning av deras kommun- och landstingsdagar.
Göran Hägglund är väl inte direkt mobbad, men han har det tufft. Jag tänker inte lägga mig i deras inre angelägenheter, men min uppfattning är att Hägglund är väldigt omtyckt i övriga Alliansen. Ska KD byta partiledare får det isåfall inte stanna vid det, för jag tror inte deras kräftgång i opinionen beror i huvudsak på Hägglund.

Bengt Ekström, KD:s oppositionsråd i Norrköping, var mycket bra i början på invigningen när han hälsade välkommen till Norrköping. Inte minst när han pikade Hägglund för att IFK gick upp i Allsvenskan innan Degerfors. Lite mobbad är han kanske i alla fall.

Inga kommentarer: