2011-02-12

Underbara dagar framför oss

Nu är jag inte ordförande för Folkpartiet i Norrköping längre.

Efter sex år kände jag att det var dags att lämna över till en yngre förmåga. Jag är 32 år. Andreas Nilsson, som tar över klubban, är 31 år.


I fem år har jag haft dubbla roller i partiet, både som ordförande och oppositionsråd. Det har fungerat bra tycker både jag själv, och föreningen. Jag har haft tid att lägga på att utveckla partiet och vi har förändrat mycket i vårt arbetssätt.

Vi bestämde oss 2006 för att få större genomslag för vår politik. Då måste man ha fler väljare på valdagen. Vi gjorde därför ett grundligt arbete och lade upp en långsiktigt strategi. Delmål var bland annat EU-valet 2009 och valet 2010.

I EU-valet ökade vi i Norrköping med 90 procent. Mer än dubbelt så mycket än någon annan stor kommun.

I kommunvalet 2010 ökade vi ett mandat, vilket inte någon annan stor kommun i landet klarade.

Vi har alltså börjat röra oss i rätt riktning. Vi behöver inte lägga en ny grund kommande mandatperiod, utan istället finslipa, noggrannt analysera och förbättra det vi redan gör.

Där kommer Andreas Nilsson in. Han är projektledare på Norstat, ett marknadsundersökningsföretag, kursetta på Handels, läst på high school i USA ett år, jobbat på en PR-byrå i New York ett halvår, talar sex språk, är ekonom och statistiker. Han har lett strategiarbetet i föreningen och tar nu vid för att finslipa och utveckla den grund vi gemensamt har lagt.

Som tack för min tid som ordförande hade Linda Lundqvist, vår vice ordförande, köpt en bok. Hon hade tänkt köpa biljetter till symfoniorkestern - jag kan behöva lite finkulturell bildning tycker hon! - men istället blev det en politisk biografi. Jag gillar ju sådana.

Den heter "Underbara dagar framför oss" och handlar om Olof Palme. Jag har fingrat på den i bokhandeln ett par gånger och själv gett bort den i present två gånger. Så det var verkligen ett bra val.

Det sammanfattar också vad jag tror om Folkpartiets utveckling i Norrköping. Vi har underbara dagar framför oss.

Inga kommentarer: