2011-05-20

Göra upp med MP om Libyen?

Vi kom hem igår. Men inte via taxi från Nyköping. Rälsbrottet fixades precis innan vi passerade och totalt blev det 50 minuter sent - och en halvtimme innan bussen! Jag tror att Eva A hann till dinosaurieutställningen. Själv missade jag träningen och kompenserade det genom att äta godis...

När jag skrev om det senaste i Libyen-frågan från Juholt & Co insåg jag inte att de fortsatte ville dra tillbaka Gripen. Det gör alltihopa väldigt konstigt. Vi kan inte ha en utrikes- och säkerhetspolitik som baserar sig på dagsformen för partitopparna inom S. Därför helt rätt av Jan Björklund, som efter möte med Storbritanniens vice premiärminister, tycker att Alliansen ska göra upp med MP, om S är omöjliga.

Sverige har en lång tradition av breda överenskommelser inom detta område. Därför har Socialdemokraternas ord vägt tungt. Och gjorde det även när Gripen skickades ner. Regeringen ville inte att Gripen bara skulle få spana, men lyssnade på S. Sedan dess har S visat upp en sådan omogenhet att en uppgörelse bara med Miljöpartiet är tänkbar.

Men min förhoppning är så bred överenskommelse som möjligt.

Inga kommentarer: