2011-05-18

Min första motorcade

Ni har sett dem på tv flera gånger: motorcades. USA:s president åker alltid runt i en sådan. En lång rad av bilar fulla med säkerhetsfolk och någonstans presidenten.


Min motorcade var betydligt mindre. Och inte ens min. Men ändå!

När vi åkte från Linköping till Norrköping igår hade jag ett par bilar med säkerhetspoliser och ambassadören efter mig. Närmare än så lär jag säkert inte komma en motorcade, så jag tar vad som erbjuds.

Jag ligger på hotellrummet i Stockholm. Det är SKL idag och imorgon. Torkild Strandberg, KS-ordförande i Landskrona, berättade om ett mycket intressant domstolsfall som drabbat Landskrona.

En 13-årig flicka brände ner Åhlens i Landskrona för ett antal år sedan. Försäkringsbolaget stämnde så småningom kommunen och menade att de var ansvariga, eftersom de inte tagit tillräckligt bra hand om flickan. De flesta drog på munnen åt stämningsansökan. Men försäkringsbolaget vann i tingsrätten, och nyss gav en enig hovrätt bolaget rätt igen.

Det betyder, om domen inte överklagas, att Landskrona kommun ska betala 65 miljoner kronor till dem.

Nu känner jag inte till några detaljer. Men det låter som ett väldigt långtgående ansvar som läggs på kommunen. Ska bli intressant att följa fortsättningen.

Inga kommentarer: