2011-05-23

Möten utan mat

Som vanligt på måndagar är det möten från morgon till kväll. Först Alliansmöte på morgonen, kort efter det var det pressträff, så förmöte inför kommunstyrelsen och sedan kommunstyrelse fram till nu. Om trekvart börjar fullmäktigegruppsmöte.

Detta digra mötesschema har gjort att jag hittills inte ätit en enda bit mat under dagen. Frukost äter jag ytterst sällan, men lunch brukar slinka ner. Pressträffen satte P för det.

Det går ändå förvånansvärt bra. Jag är inte hungrigare nu än halv tolv. Och det drabbar ingen i nöd. Jag behöver gå ner ett antal kilo.

På pressträffen presenterade vi det som kommit fram efter fullmäktige för tre veckor sedan. Då sa jag, och flera andra, att det behövdes samarbete över blockgränsen för att lösa arbetslöshetsproblemet i Norrköping. Efter det har vi - i något som i den kommunalpolitiska världen får beskrivas som höghastighetstågshastighet - snabbt kommit fram till hur vi går från ord till handling.

En jobbkommission med åtta politiker och sex personer från näringsliv och fackföreningar. Vi ska börja jobba med fyra frågor: vuxenutbildning, universitetet, kommunikationer till Lkpg och Sthlm samt service till företagen.

Det jag ska försöka bidra med är att det inte blir någon pratkommission. Det måste snabbt bli verkstad. Inledningen är lovande. Det har gått snabbt och smidigt. Fortsättningen måste bli likadan.

Inga kommentarer: