2011-05-05

Räta ut 51:an

I eftermiddags var jag i Finspång där Handelskammaren hade bjudit till möte. Bengt Assarsson, Björn Eriksson och Jonas Sjöbom presenterades deras tankar för länet och några av kommunerna, däribland såklart Finspång.

Jan-Erik Rydén, VD på Siemens i Finspång, inledde med att berätta om den fantastiska utveckling som bolaget haft. Ökad omsättning med 70% på fyra år. Vinst på över 10% varje år de tre senaste åren. Nu kommer också satsningarna. 450 personer ytterligare ska anställas i Finspång. Riktigt imponerande!

Jag frågade Jan-Erik, som låter som han kommer från Örebro, och de andra om 51:an. Handelskammaren nämnde att den borde förbättras i riktning Närke. Det är också min uppfattning. Som gammal örebroare åker jag den titt som tätt. Den krokiga delen genom skogen blir till en osynlig mur mellan våra län.

En hel skur av argument kom på min fråga. Förutom godstransporter så har företagen börjat anställa folk från Kumla och Hallsberg, som nu har svårt att resa. Till exempel.

51:an är viktig för Finspång såklart, men därmed också för Norrköping. Inte minst för att ytterligare förbättra vårt logistikläge. Här bör vi göra en förenad push mot statsmakterna.

Inga kommentarer: