2011-05-25

Svårt att välja presidentkandidat I

Jag har visserligen inte tänkt välja vem jag ska stödja i amerikanska presidentvalet än på ett tag, men jag börjar ana att det kommer att bli svårt. Vi börjar med en titt på Obama, sen tar vi republikanerna i ett annat inlägg.

Paret O'Bama dricker Guiness på Irland.

För mig är utrikespolitiken nummer ett. Den är oerhört viktigt för världens, och Sveriges, utveckling. Men det går inte att helt bortse från ekonomin. Den påverkar oss i stor utrsträckning.

Jag är inte alls lika fokuserad vid frågor som abort, om homosexuella ska få gifta sig eller tjänstgöra öppet i militären. I Sverige, i svensk politik, och rent allmänt är det viktiga frågor för mig. Men det amerikanska politiska klimatet är så annorlunda det svenska att man får ta det goda med det onda. Alla som hyllade Obama hyllade en politiker som tycker att dödsstraff ska finnas i straffskalan. Jag som stödde McCain fick också acceptera den åsikten, samt just motståndet mot abort. Det är inte kul, men andra frågor är viktigare för världens utveckling.
Och - frågorna har väldigt liten betydelse i den praktiska politiken. Abortfrågan är avgjord i Högsta domstolen för länge sedan. Obama driver inte homosexuella ska få gifta sig (han tycker inte det ens), eller att de ska få ingå partnerskap. Den frågan avgörs dessutom på delstatsnivå. Vad gäller homosexuellas tjänstgöring i militären har Obama nått framgång.

Ja, hur som helst. Utrikespolitiskt har Obama i stora drag valt en för passiv linje mot diktaturerna. Men Libyen var ett rejält undantag som fick mig att hoppas. Även Afghanistan tycker jag att han har hanterat bra. Inte heller har han - trots retoriken - gjort något överilat i Irak. Men Israelpolitiken är riktigt dålig.

Att hantera finanskrisen har varit en enormt svår utmaning för Obama. Han har spenderat enorma summor pengar. Alldeles för mycket. Långt mer än någon annan president tidigare. Underskotten är fortfarande runt 9-10 procent av BNP. Statsskulden ökar snabbt. Och han har inte presenterat några trovärdiga lösningar.

Det känns som det kommer bli svårt att stödja Obama. Men ännu har jag inte hittat någon republikan jag verkligen gillar heller. Återkommer som sagt till det.

1 kommentar:

Fred sa...

Israelpoltiken är riktigt dålig? Hur då? En tvåstatslösning baserad på gränserna före 1967? Att Obama inte godtar bosättningarna på västbanken? På vilket sätt skiljer sig Obamas inställning till andra amerikanska presidenters?

Dagens lästips om vad statsskulden beror på.
Tycker du att Obama skulle ha låtit Bushs skattesänkningar förfalla istället för att förlänga dem?
Läs även Krugman om den jättelika ökningen.

Och abortfrågan är inte avgjord, republikanerna gör sitt bästa för att avskaffa rätten eller att göra det så svårt som möjligt för kvinnor att få en. De försökte bland annat att dra in allt stöd till Planned Parenthood.