2011-05-29

Tobak och krig skapade mig

I lördags fyllde farmor 90 år. Släktkalas i Uppsala. Min farbrors fru Eva har efter pensionen börjat släktforska och kunde visa upp ett imponerande resultat.

Slående var hur lite förfäderna på den sidan släkten har rört på sig. De har bott inom en radie på ett par mil i Uppland. Med ett undantag. Farfars mamma var från Ångermanland. Den släkten höll sig också på samma plats. Så vi funderade på Karl och Annie hade mötts.

Troligen när Karl låg inkallad under första världskriget. Annie hade jobbat i någon form av kiosk och Karl hade kanske en dag släntrat ditt för att köpa lite tobak.

Ett par år senare såg lite Hjalmar, min farfar, dagens ljus.

I huvudsak är det bönder i släkten. Någon soldat, en fogde, ett par nämndemän och på 1800-talet en del sågverksarbetare. En enda politiker hittar jag, en riksdagsman som föddes i slutet av 1700-talet.

Namnet Sundin är taget. Anders Andersson, född 1837, tyckte tydligen att Andersson var för vanligt och bytte. På farmors sida hette de Tunon, även det taget.

Eva har gjort ett släktträd med pappa i mitten, sen i ringar runtomkring breder släktingarna ut sig. Pappa och mamma, deras pappor och mammor, och så vidare. Det blir en otroligt mängd människor. Alla har de träffats på något sätt. Tänk om några missat varandra.

Jag tackade Eva så väldigt mycket. Kul att hon lägger ner allt arbete. Det är verkligen ovärderligt. Fast lite besviken är jag på henne. Hon hade inga bevis för att vi är släkt med Mats Sundin.

Inga kommentarer: