2011-06-06

Världens bästa stå-upp

Som jag har sett fram mot det: Jerry Seinfeld live i Globen.


Jag är ett Seinfeld-fan av stora mått. Har sett tv-serien säkert tio gånger. Den blir aldrig sämre, bara bättre. Det är perfekt humor.

Publiken värmdes upp av George Wallace, som man ser på stora billboards i Las Vegas, där han har en stående show. Han var helt okej, men skämten kändes inte alltid helt uppdaterade. Att ungdomar har säckiga byxor var väl roligt att skämt om för tio år sedan kanske.

Wallace går av scenen. Tio sekunders väntan. Jerry Seinfeld springer ut på scenen: "Oh! My! God!" ropar han, och ger sig in en beskrivning över hur svårt det har varit för alla att komma dit ikväll. Alla små saker som ska klaffa och allt som ska organiseras mellan personer. Jag drar liksom en suck av lättnad och glädje: Det är precis så bra som jag hoppats. Det är världsklass.

Några gånger under den en och en halv timme han håller på fastnar jag i sådana där skrattanfall som inte går att ta sig ur. En otrolig känsla. Du skrattar så mycket att du knappt kan andas och du kan inte sluta.

Jag älskar hans små observationer av alla de otroligt dumma frågor vi ställer till varandra, om exempelvis vädret:

"Vilket fantastiskt väder vi har idag! Tror du att det kommer fortsätta?"


Seinfeld slår ut med armarna och stirrar tyst på publiken: "No. I do not." Paus. "Temperaturer på den här planeten brukar variera."

Hans leverens av dessa skämt är han absolut bäst på i världen.

Det har kommit upp en video på YouTube från föreställningen igår. Jerry har precis berättat en hemlighet för alla de som planerar att gifta sig. En hemlighet som ingen annan kommer berätta för dem: Ingen vill gå på ditt bröllop.

Nu ska jag fira nationaldag med att tvätta, skriva och senare kanske kolla på ett par avsnitt Seinfeld. Om ni vill se honom så kanske det finns biljetter kvar till föreställningen i Köpenhamn ikväll.

Inga kommentarer: