2011-08-05

Köpläge på börsen

Börsen dalar. Köpläge alltså. Jag försöker att spara riktigt långsiktigt när det kommer till aktier. Tjugo-trettio års sikt. Därför är kortare nedgångar inget att oroa sig för rent privatekonomiskt. Men trots det är det surt att kolla in Avanza och se alla minustecken.

Hur som helst. Jag la in en liten köporder på H&M i går kväll. Den aktien har gått upp nästan femtio procent sedan jag köpte den. Har tänkt att jag ska köpa några fler vid tillfälle. Nu la jag in en order som går igenom om aktien sjunker lite till.

Annars är det såklart allvarligt med den ekonomiska oron. Lars Stjernkvist påstår på sin blogg att Norrköpings kommun står väl rustat och pratar om ett reformutrymme. Om det ändå vore så väl. Såklart finns det ljuspunkter i kommunens ekonomi, men reformutrymmet är ett stort minus. Den budget som är lagd för nästa år är underbudgeterad med flera miljoner.

För att det ska finnas ett reformutrymme så måste det antingen sparas hårt (vilket sker i flera verksamheter nu) eller så måste ekonomi gå bättre än prognoserna (som budgeten bygger på).

Hittills har prognoserna sett bättre och bättre ut. Men den ekonomiska oron i omvärlden kan snabbt radera ut det.

Under hela förra högkonjunkturen tjatade jag, för döva öron, om att vi skulle spara i ladorna. Istället byggdes det som aldrig förr. Nya Parken är bara ett exempek i mängden.

Nu måste vi få balans i ekonomin och framförallt bekämpa den höga arbetslösheten.

Inga kommentarer: