2011-11-28

Gary Speed RIP

Direkt efter glädjen att Newcastle tog poäng borta av Manchester United fick jag beskedet att Gary Speed har dött. Dessutom ett självmord, vilket gör det ännu mer tragiskt. 

Speed spelade 285 under sex års tid i Newcastle. Han var den perfekte förebilden. Duktig spelare och framförallt ledare på planen och vid sidan av den.

Dagen innan självmordet var han med i teve och kommenterade fotboll. Han var sitt vanliga glada, trevliga jag. Dagen därefter hänger han sig själv. Det är just det som är så skrämande. Man vet aldrig vad som döljer sig bakom en människas mask.

Jag minns tiden som lärare. Så mycket tragiskt som pågick i barnens liv som omvärlden inte visste mycket om alls. En gång skällde jag på en elev som betedde sig illa. Jag gick till hans klassföreståndare och berättade. Hon berättade då om vilket litet helvete eleven hade i hemmet. Jag har nog aldrig känt mig så elak som just då. Men den andra klassföreståndaren tröstade mig. Hur skulle jag veta? Och var det inte så att eleven just sökte någon som brydde sig? Som reagerade och blev arg. Så var det säkert, men jag önskar ändå att jag inte tagit i så.

Inga kommentarer: