2012-03-19

Meddelarfrihet en axelryckning?

I dag berättar NT om det som hände på vård- och omsorgsnämndens presidiemöte tidigare i år. En man hade trillar ur sin säng och dött, och det hade NT rapporterat. På presidiemötet ställs frågan till vår politiker om det var hans som hade läckt detta till NT. 

Enligt 3 kap 4 § tryckfrihetsförordningen och 2 kap 4 § yttr frihetsgrundlagen är det olagligt att efterforska källa.

Politikern som ställde frågan har erkänt att hon gjorde det, men trots det gör ansvarigt kommunalråd, Kerstin Hildebrand (V), och politikerns gruppledare Mattias Stenberg (MP) ingenting. De säger att hon är ångerfull och inte visste. Det är bra att hon är det, men ett lagbrott är ett lagbrott.

Jag meddelade Hildebrand och Stenberg för över en månad sedan om detta och har sedan dess väntat på en reaktion. Stenberg återkopplade till mig, men Hildebrand har inte hört av sig, trots att hon lovade det när jag gav henne informationen.

Från Folkpartiets sida tycker vi att kommunen ska följa sin egen policy och polisanmäla, eller i detta fall då JK-anmäla. Under utredningens tid borde politikern i fråga ta ett paus från sitt uppdrag. Är det inte otroligt märkligt? Vi vet att ett brott mot en grundlagsskyddad rättighet har begåtts, och åtgärden är ingenting. Jag tycker det är häpnadsväckande.

I dag har kommunstyrelsen sammanträde och jag tänker ta upp frågan där.

2 kommentarer:

Ola J Hedin sa...

Hur gick det i KS?

Mathias Sundin sa...

Om Folkpartiet vill anmäla så har vi kommunens moraliska stöd...

Vi avvaktar veckan utan, sedan anmäler vi.