2012-03-01

Välkommen på seminarium om fristadsförfattare

En del svenska kommuner har blivit fristäder för författare som trakasserats och förföljts i sina hemländer. Vi tycker att Norrköping också ska bli det och anordnar därför ett seminarium om vad det innebär att bli fristad.

Vi gästas av Ola Larsmo, ordförande i Svenska PEN, som är den organisation som i Sverige och internationellt driver fristadsprojektet. Dessutom medverkar Cecilia Wikström, EU-parlamentariker, som varit drivande i frågan, inte minst i Uppsala, en av Sveriges första fristäder.

Så varmt välkomna i morgon fredag, Nya Rådstugug 11, kl 12-13. Vill ni ha sallad så mejla norrkoping@liberal.se eller ring 011-164905.

6 kommentarer:

Robsten sa...

Ursäkta Mathias OT, men jag läste din åsikter från A till...ja vad det nu blev.

"Ohly – kommunister hör inte hemma i Sveriges regering."

Det bestämmer väljarna, i sann liberal andra. Du gillar inte kommunism (och inte jag heller) men det är en helt annan sak.

Robsten sa...

"Spelmonopolet – ska avskaffas."

OK, och inga skatter skall gå till behandling av spelmissbrukare?

Robsten sa...

"Mobbning – under alla mina besök i Norrköpings gymnasieskolor har jag frågat eleverna om de vet vad de ska göra om de upplever mobbing på skolan. Ingen har vetat. Det är dags för vetenskapligt beprövade metoder mot mobbing.
"

Nä, men i grundskolan där jag jobbade visste alla vem de skulle vända sig, en enkel information klarade av den saken. Förövrigt har vi Farstamodellen som visat sig fungera.

Robsten sa...

"Kärnkraft – är en lysande idé."

Kanske t.o.m. självlysande? Nä, jag tror också på kärnkraft. Kunde inte låta bli.

Mathias Sundin sa...

Ohly - får inte jag ha en åsikt?

Spelmonopol - jo.

Mobbning - jaha?

Robsten sa...

Där här är ju futtigt att bråka om, men du svarar inte på de egentliga frågeställningarna.

Jo, du får ha en åsikt om Ohly, det är ju det jag säger. Men om han hör hemma i riksdagen bestämmer väljarna. Att ideologin är verklighetsfrämmande (och dessutom i princip död) instämmer jag ju själv i.

I frågan om spelmonopolet var frågeställningen vem som skall betala eventuell behandling av spelmissbrukarna. Jag är själv ingen övertygad försvarare av spelmonopolet.