2012-06-06

Den längsta dagen

Sveriges nationaldag är också Dagen D. 6 juni, 1944. Dagen för de allierades invasion av Normandie och början på slutet för Tredje riket. Trots att jag en dag som denna glädjer mig något oerhört över att vara svensk - om man bortser från vädret - så är jag i tankarna på stranden i Normandie.

Besöket i Normandie, på krigskyrkogården ovanför Omaha beach, är ett av de ögonblick i livet som etsats sig fast starkast i mitt minne.
Jag var runt 15-16 år gammal, vi var i Frankrike på semester. Mitt intresse för andra världskriget var stort och jag läste alla böcker jag kom över. Trots att jag läst om alla som dog under kriget så hade det inte riktigt sjunkit in. Mest tyckte jag alla slag, strategier, pansarvagnar och de stora ledarna var häftiga.


Krigskyrkogården ovanför Omaha beach är jättelik. Tusen och åter tusen av vita kors i långa rader. Man kan snurra ett helv varv runt och bara se kors. Överallt man tittar - vita kors. Ett kors, en död människa.
Då sjönk det in för mig hur många som hade dött. Och detta var bara några tusen av alla de miljoner som fick sätta livet till.

Jag har läst mycket om Dagen D, och den bästa boken - som också blev en mycket bra film - är Den längsta dagen, The Longest Day av Cornelius Ryan. Den speglar människorna på båda sidorna.

Läs gärna den boken, se filmen och om ni får möjlighet, besök kyrkogården ovanför Omaha beach. Och skänk en tanke idag, på vår nationaldag, till alla de som satte livet till för vår frihet

Inga kommentarer: