2012-06-20

Nya hövdingen bra för Kolmården och järnvägen

I förmiddags kramade jag om Liselott Hagberg, när jag träffade på henne här i riksdagen. Hon hade några minuter tidigare utsetts till ny landshövding i Sörmland, och efterträder Bo Könberg på posten den 1 oktober.


Liselott har suttit i riksdagen för Folkpartiet sedan 2002 och är väldigt engagerad i turistfrågor och i byggandet av Ostlänken. Det kommer hon att fortsätta driva hårt som hövding, sa hon.

Det är goda besked för Norrköping och Östergötland.

Kolmården är ett av Sveriges största turistmål och ligger inte långt från gränsen till Sörmland. Blir Sörmland bättre på att ta emot turister kommer det gynna Kolmården.

Från Östergötland sida är vi fokuserade på bättre kapacitet på södra stambanan. Framförallt är det trångt mellan Norrköping och Linköping. När den delen byggs om är det endast en mindre merkostnad att direkt bygga för höghastighetståg, enligt Trafikverket. Ska Ostlänken bli av är det på det sättet, i mindre etapper. Då är det bra att ha en aktiv järnvägspåhejare som hövding i Sörmland.

2 kommentarer:

feminix sa...

Förlåt en fråga om ett annat ämne: Islamiseringen. Innan du dömer ut mig som islamofob vill jag tipsa dig om en sevärd film. Den är gjord av en exilirakier boende i Norge, Walid al-Kabaisi. Den finns i tre delar på YouTube: Muslimska Brödraskapet - Om Frihet och Jämlikhet.

feminix sa...

När du har sett den hoppas jag att du håller med mig om att vi måste bryta tystnaden kring detta.