2006-12-19

Budgetfullmäktige avklarat

Efter en fyra timmar lång budgetdebatt så röstade sverigedemokraten Kjell Askekrona med s, v och mp i varenda omröstning. Han är tidigare socialdemokrat. Likaså är hans kompis Petter Carlsson, sd, som dock inte dök upp igår. Hans mormor och morfar är socialdemokratiska gräsrötter aktiva ute i Ljura.

Debatten blir naturligtvis seg när den håller på så länge. På slutet blir det mycket av "som Lars Stjernkvist sa för två timmar sen". Jag pratade om det absurda i mångmiljoninköp av tavlor till kommunen, samtidigt som man vill dra ner i grundskolan, förskolan och gymnasiet. Tack vare en överenskommelse mellan mig och Mattias Ottosson sex minuter innan fullmäktige startade så tillförs nu grundskolan 10 mkr och förskolan 4 mkr. Detta har Alliansen och s, v och mp förhandlat om nu i ett par veckor, till en början helt på initiativ från Alliansen. Jag ser det som en stor seger att vi tillslut nådde nästan ändra fram, vi ville egentligen tillföra 16 mkr. Nu slipper man stora nedskärningar och kan istället fokusera på resultaten i skolan. Men sossarna klubbade ändå igenom 150 mkr i besparingar de kommande tre åren efter 2007, jag ska göra vad jag kan för att inte heller detta ska bli verklighet.

Vi kom också överens om första steget i en satsning på ungdomsidrott och kultur på totalt 55 mkr på tio år. Det första steget innebär en miljon kr nästa år, jag hoppas vi kan komma överens om resten också.

Överenskommelsen innehöll också ytterligare en viktig fråga för folkpartiet, en satsning på de hemlösa i form av ett boende för missbrukare med psykiska problem. Dessa människor faller ofta mellan stolarna eftersom de har en dubbel problematik. På detta hem kan de få vård för båda besväraren - och dessutom någonstans att bo.

Det känns bra att kunna driva igenom saker vi har gått till val i praktisk politik och göra skillnad för människor. Men väldigt mycket återstår och valfrihet på olika områden har vänsterpartiet nu slagit helt stopp för. Och inte minst det idiotiska beslutet att kasta in Hyresbostäder i kris, vilket jag skrivit om tidigare.

Läs mer i NT, Folkbladet och hos Radio Östergötland.

Inga kommentarer: