2010-01-22

Om inte Birgitta, Cecilia Wikström!

Ekot spekulerar i att Birgitta Ohlsson inte kommer bli EU-minister efter Cecilia Malmström, eftersom hon kommer få barn under sommaren (grattis Birgitta och Mark!) och kommer missa stora delar av valrörelsen. Om det stämmer vet ju inte Ekot - eller jag - men de tror nu att det står mellan fyra andra kvinnor:

Helene Odenjung, andre vice ordförande i partiet och kommunalråd i Göteborg.

Cecilia Wigström, riksdagsledamot från Göteborg.

Lotta Edholm, kommunalråd i Stockholm.

Cecilia Wikström, EU-parlamentariker från Uppsala.

Jag gillar alla fyra och inte minst Helene skulle vara ypperlig som minister. En politiker som förstår hur man kommunicerar år 2010, kompetent och med väldigt bra kontakt i hela partiet.

Men måste jag välja så faller ändå min röst på Cecilia Wikström. Politiskt finns en del som skiljer oss åt, men vi har också mycket starka beröringspunkter. Inte minst vad gäller yttrandefrihet och vår beundran av Anders Chydenius.

Framförallt är Cecilia en väldigt färgstark politiker. Hon vågar ta sig fram, ta för sig, sticka ut och säga att hon gör bra saker. Det gillar jag alldeles oerhört mycket. Det var en fröjd att kampanja med henne i EU-valet när hon besökte Östergötland.

Så blir det inte Birgitta håller jag på Cecilia Wikström, men det känns bra att vi har så gott om bra val.

Inga kommentarer: