2010-07-28

Four more years

Idag kom en Skop som visar på en ökad ledning för Alliansen och trenden som inleddes i maj fortsätter. Jag har flera gånger, när opinionen inte såg lika bra ut, påpekat att de underliggande siffrorna ser bra ut och att jag tror det kommer få genomslag när vi närmar oss valdagen.

Niklas Frykman har tittat lite närmare och kommer till slutsatsen att det blir fyra år till med Alliansen. Han tittar på fyra områden, höger-vänsterskala (fördel Alliansen), kompetens (Alliansen), sakfrågor (oavgjort) och förtroende (Alliansen). Sammantaget fördel Alliansen.

2006 gjorde han en liknande analys:

"Läget är ganska likartat - faktiskt ännu något bättre för Alliansen eftersom man nu klart vinner kompetens-grenen."

2002 vann Socialdemokraterna i samtliga fyra grenar.

Frykman sammanfattar:

"Jag känner mig därför trygg i att förutspå att Alliansen kommer att vinna riksdagsvalet i höst."

Jag instämmer. Men som alltid vet vi också att under valrörelser kan allt hända. Ett oväntat utspel, en händelse i omvärlden, en skandal, något annat. Och fortfarande ska väljarna övertygas helt och fullt. Hur som helst så känns det bra att gå in i en valrörelse och verkligen känna att man har en bra chans att vinna, både i Sverige och här lokalt.

Inga kommentarer: