2010-07-13

Dåligt politikerförtroende inte så konstigt

Jag skriver idag på Politikerbloggen att det inte är så konstigt att bara en av tio väljare har förtroende för sin lokala riksdagsledamot. Inte så konstigt med tanke på att de aldrig träffat någon, eller ens känner till dom:

"I min personvalskampanj knackar jag mycket dörr. Jag har frågat människor som jag träffar på då om de känner till någon lokal riksdagsledamot. En påstod att hon kände till en, men kom inte på vad han hette. Ingen annan har kommit på ett enda namn."

Vi hade pressträff idag där vi presenterade en vitbok över vänsterpartiernas senaste fyra år vid makten. Folkbladet ringde Jörgen Rundgren och undrade om det gick bra om de kom lite senare, eftersom vänsterkoalitionen skulle ha pressträff 10.30. Vi började spekulera i om de lagt den där med flit för att störa ut oss.

Widar Andersson på Folkbladet trodde att det var vi som gjorde så, eftersom de rödgröna bjöd in tidigare till sin pressträff. Lasse Stjernkvist undrar också om så är fallet. Det är det inte. Vi har planerat pressträffen i alla fall sedan tre-fyra veckor tillbaka.

Men rätt lustigt är det. Inte nog med att vi la pressträffen nästan samtidigt. Vi hade tänkt vara i Gubbens trädgård (där de rödgröna var) men valde tillslut Färgaregården och båda blocken presenterade sin syn på de senaste fyra åren.

Inga kommentarer: