2006-08-03

Lägg ner Centrum mot rasism

Tomtarna på Centrum mot rasism slog förra året till mot glassbolaget GB och anklagade dom för rasism när de lanserade glassen Nogger Black. Nu har de slagit sina skarpsinniga hjärnor ihop igen och anklagar Kolmårdens djurpark för rasism eftersom de har fem afrikanska massajer som guider i djurparken:

"Dessa fem massajer bland djuren på Kolmården skapar en bild av afrikaner som något primitivt, vilket bidrar till afrofobi."

Afrofobi? Ursäkta, men va f-n är det? Om Sverige marknadsför sig utomlands med bilder på vikingar, tror då alla utlänningar att vi åker långbåt, dricker mjöd och bär hjälm? Jag skulle skratta åt Centrum mot rasism om det inte vore så att du och jag pröjsade för deras trams. Skattebetalarna bidrar med flera miljoner årligen till deras verksamhet.

Det allvarligaste är att CMR:s patetiska utspel gör att arbetet mot rasism allvarligt skadas.

Radio Östergötland uppmärksammar min uppmaning att lägga ner CMR.

1 kommentar:

Anonym sa...

CMR bör läggas ner. Men ändå, nog fan ryckte jag till när jag såg att Kolmården skaffat sig negrer som nyaste attraktionen...(de var knappast några guider, möjligen i bästa fall hemma i svarta afrika)