2006-10-10

Mauricio i sitt esse

Via Johan Norberg hittar jag en länk (ca 5.30 in) till radioprogrammet Flipper. Alldeles för få har läst och lyssnat på vad Mauricio Rojas säger och hur han resonerar utan bildar sin uppfattning på korta soundbites i TV. Man behöver inte hålla med honom i alla hans politiska förslag men tankegångarna är mycket intressanta. Hans essäsamling Farväl till gemenskapen är bland det bättre jag har läst och har gett mig som svensk oerhört mycket.

Fritt från minnet ur programmet:

Du säger att Sverigedemokraterna inte är rasister?
Det stämmer. De är inte rasister. De är islamofober, intoleranta, vill kraftigt begränsa invandringen osv, men är inte rasister. Rasister säger att människor inte kan och ska blandas, svarta kan inte blandas med vita och vita är bättre än svarta. Sverigedemokraterna säger att människor kan assimileras, alltså blandas. Men det de ska assimileras in i är extremt intolerant.

Men vill ni inte båda nå gemenskap?
Min gemenskap bygger på mångfald, deras bygger på att assimilering, att man ska tvinga människor att leva efter en kultur, annars får man lämna landet. Det ska vi skarpt gå emot! Det där är förfärligt som projekt. Det där räcker för att övertyga människor att inte rösta på Sverigedemokraterna, då behöver man inte ta till andra saker som inte stämmer.

Framåt 40 minuter in i programmet så vänder Mauricio på hela intervjun och får radiokillen som hela tiden svänger sig med blatte hit och blatte dit att tänka till. Fullständigt lysande.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Jag ställer samma fråga till dig som till Erik Svans bo, Är det så att du liksom sveriedemokraternas väljare är lite trött på alla “invandrare” ? Det känns lite som att du myser av berättelsen där en “blatte” ger den andra “blatten” en örfil för att han inte beter sig som riktig svensk? Eller vart vill du komma?

Anonym sa...

Jag ställer samma fråga till dig som till Erik Svans bo, Är det så att du liksom sveriedemokraternas väljare är lite trött på alla “invandrare” ? Det känns lite som att du myser av berättelsen där en “blatte” ger den andra “blatten” en örfil för att han inte beter sig som riktig svensk? Eller vart vill du komma?

Mathias Sundin sa...

Suck. Att man ALLTID måste svara på den typen av frågor när man diskuterar integration eller bara länkar till några som diskuterar integration. NEJ, jag är inte trött på invandrare. Jag är 50% invandrare själv. Mitt mål är att fler människor ska komma hit, min vision är en värld utan gränser. Jag har skrivit en debattartikel till NT just på detta ämne, hur bra invandringen är och hur jäkla fler (sd) har.

Problemet som finns är att många människor som kommer hit inte kommer in i samhället. Det är vår tids största svenska problem, att människor hamnar utanför och tappar hoppet.

Mathias Sundin sa...

fler = fel

Och dessutom, det är att du och andra hela tiden vrålar rasism så fort integration diskuteras som gör att Sverigedemokraterna nu gör framsteg. Hade vi kunnat ta i frågan och lösa den så hade inte dom kunnat ha några framgångar.

Anonym sa...

Som att föreslå språktest? Det känns väl mer som att hälla vatten på sd's kvarn?

Mathias Sundin sa...

Jaså, på vilket sätt?

Cosmo sa...

Mmm anledningen till att du alltid får svara på sådana frågor kan ju vara att din retorik när det kommer till sådana här frågor är lite hmm haltande. Vadå 50% invandrare, är det nån sån där RAS eller vadå?
Det är ju samma försvar som Felix Herngren körde när Dr. Alban skojade emd honom: "Jag är ingen rasist, jag känner Henke Larsson". Haha.

Jag trodde du var sån där cool liberal som inte gillar när man klumpar ihop människor i klasser och andra kategorier. Men invandrare de har ju allt gemensamt, en egen invandrarkultur, invandrarspråk etc. Eller?

Du måste försöka förstå saker på en högre abstraktionsnivå än Samhälle A typ.

Mathias Sundin sa...

Om jag skriver att 50 procent är invandrare, tex i ett bostadsområde, så skriver jag det utifrån att dom är det. 50 procent har invandrat till Sverige, då är man invandrare. Jag brukar dock mest skriva utländsk bakgrund vilket är den term som används i statistik.

Att det skulle bero på min retorik är struntprat. Det handlar om att såna som du vill tolka in saker för det är inte PK att prata om integration och invandring i Sverige.

Mathias Sundin sa...

Förresten, är det på något sätt fult att vara invandrare?