2006-10-04

Mauricio slutar med integrationsfrågor

Maurico Rojas kom inte in igen i riksdagen, men kommer få en plats när Lars Leijonborg blir statsråd på fredag. Men han slutar med integrations- och flyktingfrågorna. Jag beklagar det djupt. Ingen svensk har gjort så mycket för debatten på detta område som Mauricio. Han säger till DN att han utsatts för hot och trakasserier, förutom alla stenhårda angrepp (som man får ta som politiker).

Jag blir förbannad när jag tänker på alla som anklagat Maurico och folkpartiet för rasism och främlingsfientlighet när vi försökt diskutera och debattera integrationsfrågan. Nu när Sverigedemokraterna gick så kraftigt framåt börjar alla plötsligt säga med myndig stämma att nu måste vi ta i dessa frågor. Ja, men för f-n, det är ju det vi har gjort och inte har vi fått nån hjälp nånstans ifrån.

Jag tänker driva på i denna fråga och fortsätta ta debatten. Nu när Mauricio lämnar den här scenen så är det viktigt att andra kliver fram.

Så en liten avslutande spekulation. Kanske är det så att de andra partierna har haft svårt att acceptera Maurico som integrationsminister på grund av att han är kontroversiell, men att det är en ministerpost som folkpartiet vill och ska ha. Därför får Maurico flytta på sig. Vem vet? Inte jag.

5 kommentarer:

Robert Nordman sa...

Jag ser honom visserligen också lätt i en poition liknande hans arbete vid Timbro. Kanske till och med kommer mer till sin rätt där än som minister.

Emma Grön sa...

Du är utmanad om politisk identitet. Frågorna hittar du på:
http://emma-gron.blogspot.com/

Hoppas att du antar utmaningen!

Mathias Sundin sa...

Det ska jag göra eftersom jag nu blivit utmanad två gånger. Men tycker frågorna är lite tråkiga.

Anonym sa...

Alla partier diskuterar integrationsfrågor, där har ni köpt sverigedemokraternas mytspridning. Det är istället HUR ni i fp diskuterar invandrare som enbart ett problem och belastning som grupp, i likhet med sverigedemokraterna, som blir rasistiskt.

Mathias Sundin sa...

Hur då?