2006-10-11

Zebralagen

För sex år sedan infördes den så kallade zebralagen som innebär att bilar har väjningsplikt för fotgängare vid övergångsställen. Det har inneburit att fler människor bara knallar över utan se sig för och olyckorna har ökat.

SVT:s Östnytt intervjuar en gubbe som står och informerar vid övergångsställen. Mycket bra, men hans lösning på problemet gör mig så trött. Det är skolan som borde lära folk bättre, som borde informera bättre. Skolan? Har någon hört talas om FÖRÄLDRAR? Om andra vuxna? Det är alltid skolan som ska lära folk precis allting. Suck.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tro det eller ej Mathias - jag håller med dig! :-)

Det är ett fasligt gnällande på samtliga "fostrande" samhällsinstanser där barn och ungdomar är inblandade. Det är förskolornas fel att barnen svär och slåss, skolornas fel att ungdomar beter sig som - ja, jag saknar ord - och så vidare.

Föräldraansvaret har försvunnit helt och hållet - ibland undrar jag om inte Ripleys ord i Aliens stämmer väldigt bra på vår omgivnings vuxna: Did IQs just drop sharply while I was away?

Observera att jag antar att vi drar olika växlar på detta men att det faktiskt är ett oroande inslag i Sverige idag. Lösningarna på problemet tror jag vi skulle träta ordentligt om.

Mathias Sundin sa...

Oj! Jag ska göra ett kors i taket =)