2006-05-03

Besök i Söderköping

I förra veckan ringde folkpartiföreningen i Söderköping och undrade om jag inte kunde komma ut till Nyströmska skolan, som är en gymnasieskola, och berätta lite om folkpartiet. Jag har visserligen ingenting med Söderköping att göra och kandiderar bara till kommunfullmäktige i Norrköping men det är alltid kul att komma ut och träffa gymnasieelever. Så jag åkte.

Sjukdomen som under gårdagen däckade mig var på tillbakamarsch (även om jag tror den är på offensiven igen) och solen började titta fram genom diset. Jag pratade inför eleverna i aulan i 15 min och tog frågor i ytterligare 15. Det var ganska snälla frågor om vad vi ville, och det är lite av en bekräftelse av det jag tänkt tidigare, att medias rapportering ofta har ett navelskådarperspektiv. Det kan visserligen vara intressant med olika detaljer om när förslag ska läggas och dras tillbaka och andra teknikaliteter men det förutsätter att folk redan kan alla partiprogram i huvudet. Ibland kan det faktiskt vara på sin plats att fråga vad folkpartiet tycker om skolan, sjukvården och jobben, inte bara om detaljer hit och dit.

En kille längst bak undrade dock varför folkpartiet bara drev språktestfrågan när det blev val. Jag förstår att han uppfattar det så, men sanningen är att den drivits lika mycket under mandatperioden som under valet 2002, men media är inte lika intresserade. Krav på språktest för de som vill bli svenska medborgare finns kvar i våra motioner och våra integrationsförslag.

Inga kommentarer: