2008-12-22

Överallt Markus Birro

Var man än vänder sig så ser man Markus Birro. På teve igår när jag kollade på fotboll, på debattsidorna, på radio, i böcker och inte helt sällan ser jag honom vandrandes som en helt vanlig man på Norrköpings gator. Att han dessutom är deltagare i årets På spåret gör honom inte sämre i min bok.
Blir allt mer imponerad av honom. Förutom ett djup som poet är han slagfärdig och duktig som krönikor och som paneldeltagare i TV. Skönt också med någon som verkligen vågar vara med i samhällsdebatten.

I slutet av förra veckan fick jag ont i halsen som attan, det gick dock över ganska snabbt och ersattes istället av en störig hosta. Ligger jag helt still i sängen hostar jag inte mycket, men så fort jag rör mig kommer det. Nåja, det verkar också vara på bättringsvägen.

Har skrivit klart julkorten idag. Blev ett 60-tal tror jag. Försöker skriva personligt till de flesta. Det tar sin tid och man får lite skrivkramp, men är rätt kul.

Nu sitter jag i tryggt förvar i fåtöljen med lite julmusik på i bakgrunden. Julstämningen börjar faktiskt infinna sig så smått. Ser fram mot första skinkmackan imorgon kväll. Skinkan har då stått och svalnat efter att ha varit i ugnen i några timmar, men är fortfarande ljummen så smöret på smörgåsen smälter lite. En rejält tjock skiva på vörtbröd och rikligt med senap. Då börjar julen!

Inga kommentarer: