2011-07-22

Obehagligt och nära

Följer med ökad intensitet rapporteringen från Norge. Plötsligt, mitt i flödet, ser jag något som gör det ännu närmare.

Ali Esbati, framstående vänsterpartist, skrev för några timmar sedan på Twitter, innan bombattentatet:
"@aliesbati På väg till #utoya för att hålla inledning hos AUF. Ser mycket fram mot det, trots regnet, och trots att jag missat Gro."
Senare, efter bomben men innan skottlossningen på Utöya skriver han:
"@aliesbati Hej alla som undrar. Jag mår ok. Är på infomöte på AUFs sommarläger nu."
Sedan dess inget.

Jag känner inte personligen Ali, men vi har debatterat några gånger över nätet och han är vän och bekant med många av mina vänner och bekanta.

Jag hoppas för allt i livet att han har klarat sig.

Det känns inte troligt att Norge skulle utsättas för ett bombattentat och en masskjutning och att dessa två inte skulle ha med varandra och göra. Dessutom, i båda fallen, riktade mot politiska mål.

Inga kommentarer: