2006-09-13

Slutdebatt i Norrköping

Igår var det slutdebatt inför kommunfullmäktigevalet här i Norrköping. Samtliga åtta partier som sitter i KF deltog i Hörsalsparken under ledning av Folkbladets politiske redaktör Widar Andersson.

Jag tyckte det var dags att kräva svar av vänstern och gjorde det också. Jag har under hela valrörelsen försökt få svar vad de gemensamt prioriterar och också vad de enskilda partierna prioriterar. Lars Stjernkvist säger äldreomsorg, Li Teske säger skola, Mattias Ottosson säger jobb vilket är ett goddag yxskaft-svar. Min fråga gäller vad man prioriterar i den kommunala budgeten, där vi i alliansen är överens om grundskolan och äldreomsorgen. Våra budgetar bygger på prognoser och blir ekonomin av någon anledning sämre så måste vi spara, var tänker vi då spara sist? Jo, grundskola och äldreomsorg. Men Mattias Ottossons svar om jobb finns inte i den kommunala budgeten, där går inte att spara om ekonomin går sämre. Han har inget svar, det är svaret.

Jag gav upp när jag insåg att det inte ens går att få ett svar som socialdemokraterna är överens om, än mindre som alla tre vänsterpartier är överens om.

Kul debatt där vi verkligen visade hur eniga vi är på den borgerliga kanten och vilken oenighet som finns hos vänsterkartellen. En sak är de överens om dock, att skära ner grundskolan med 163 miljoner kr. Varför de tänker göra det, fick jag heller inget svar på.

Mer finns i NT och Folkbladet.

Inga kommentarer: