2009-02-15

Inga mer skattepengar till Konstfack!

När jag läste om Konstfackeleven som fejkade självmordsförsök för att komma in på psyk-akuten där hon bland annat spottade och bet efter personalen, så hoppades jag att det var ett undantag. En miss i arbetet. Det verkade inte riktigt så eftersom ledning på Konstfack tog henne i försvar, men jag hoppades ändå.

Nu har det hänt igen. En Konstfackelev springer maskerad in i en tunnelbanevagn, klottrar ner den och hoppar sedan ut genom ett krossat (antar jag) fönster. Mitt framför vettskrämda resenärer. Det var alltså ingen engångsföreteelse.

Det är framförallt den totala bristen på respekt för andra människor jag reagerar mot. För akut psykiskt sjuka människor som fick mindre hjälp när personalen fick ta hand om den skådespelande eleven. För resenärerna som förmodligen hade hjärtat i halsgropen, samtidigt som de hoppades att klottrar bara skulle klottra, och inget annat.

126 miljoner skattekronor får Konstfack i år. Antingen ställer man till med räfst och rättarting och garanterar bättring - eller så ska pengarna till Konstfack dras in.

Gå med i Facebook-gruppen "Inga mer skattepengar till Konstfack".

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Mathias

Jag skrev ett inlägg på min blogg som var väldigt likt ditt ungefär samtidigt.... Vi folkpartister tänker lika tydligen:) Ditt inlägg var mer välskrivet än mitt för jag var så upprörd när jag skrev... 126 miljoner till Konstfack... nej tack!

MVH

Runo Johansson

Anonym sa...

Har redan gått med i den facebook-gruppen.

Även skrivit om det på imike.se

Mathias Sundin sa...

Runo: Great minds, du vet =) Ska du på riksmötet i Linköping?

Mikael: Tack för senast på Lärande.
Bra, vi måste sprida det!

Unknown sa...

För det första så har konstfack nu infört regler på grund av det inträffade som innebär att man markerar att olagligheter inte är tillåtna.

För det andra så är konst konst även om det är olagligt. Det blir inte mindre olagligt eller åtalbart för den sakens skull, men likväl är det konst.

För det tredje så har konstfack mig veterligen inte uppmanat till olagligheter i något fall. Vad de gjort är att försvara att det är konst när händelsen redan var ett faktum.

För det fjärde är en av konstens uppgifter att utmana samhället och utforska gränserna. Tar vi bort den aspekten blir konsten totalt ofarlig, vilket vi alla förlorar på.

Utifrån detta, och utan att partikulärt försvara vare sig låtsaspsyksjukdom eller graffitibombning, så förstår jag inte varför vi skall sluta stödja landets viktigaste skola för spirande konstnärer?

Min gästbloggare Göran skrev om det http://fridholm.net/2009/02/15/illegalt-javisst-konst-ar-det-likforbannat/ läs och begrunda.

Mathias Sundin sa...

Markus: Jag har inte påstått att det inte kan definieras som konst. Men väldigt dålig sådan, i mitt tycke. Och inget som skattebetalarnas ska tvingas finansiera.

Anonym sa...

Kejsar Nero gjorde en ännu häftigare installation när han brände Rom.
Är det kanske läge att sätta gränser för dårarna?

Unknown sa...

Så håll då isär äpplen och päron. Konst har inte med vår enskilda smak att göra. Jag kan tycka det stinker utan att det för den skull inte skulle vara konst.

Det är konstnärerna som begår olagligheter som skall ta ansvar för sina handlingar. Oavsett om de är elever på konstfack eller kejsare i gamla Rom.

Konstfack tar ansvar så tillvida att de nu inför etiska regler för att undvika liknande situationer. Det finns ingen anledning att börja prata om att strypa deras pengar.

Det är lätt att ta en position av rättmätig vrede och säga att nu är det slut, men då gör man det väl lätt för sig.