2009-04-04

Huu vad jag blir deprimerad

Högst på inköpslistan står Johan Norbergs "En perfekt storm" om orsaken till finanskrisen, men inget inköp har ännu gjorts. Under tiden har jag lyssnat på Johans föreläsning i Lund

Det är en mycket mörk bild som tonar fram. Även om jag inte förstått alla delar i finanskrisen, så har jag varnat för kortsiktigheten i den som nu sker. Alla är helt fixerade vid att krisen måste ta slut så fort det bara går. Det man inte tänker på är vilken skada man gör för framtiden. Vi har inte bara nästa kvartal att tänka på. Vi måste tänka längre, mycket längre. I Studio Ett benämnde jag det med ordet kvartalspolitik. 

Johan bekräftar mina värsta farhågor. Tycker ni ska titta också. Men gör det inte ikväll om ni hade tänkt ha en trevlig afton. 

Själv har jag haft en kanondag, tills jag kollade på föreläsningen. Jag hade själv en föreläsning för folkpartiklarna i Örebro, min gamla hemstad, i förmiddags. Sen en lång fikastund och promenad i det underbara vårvädret tillsammans med barndomskamrat Ola. Igår kväll fick jag stryk av farsan, brorsan och pappas sambo Marianne i gin rummy. Hade rätt bra händer hela tiden, förutom en gång när allt förstördes. 

Nu ska jag ta mig samman, ta en varm dusch och sedan knalla ner mot Saliga Munken.

1 kommentar:

Tobias Schelin sa...

Tack för tipset. Ska ta mig en titt inom kort!

Att den ekonomiska politiken blir kortsiktig i finanskrisen är inte så konstigt när alla ledare tänker på hur de ska skydda de egna marknaderna. I Sverige ser vi ju också hur oppositionen vill göra kortsiktiga satsningar som att rädda SAAB.