2009-05-10

Inga fler politruker, tack

"Det omvända gäller i än högre grad. Om flera ledamöter börjar bete sig annorlunda så kommer valsystem och arbetsformer att förändras snabbare."

Widar Andersson skriver en förbaskat bra Söndagskrönika i Folkbladet. Han utgår från Gunnar Wetterbergs artikel på DN Debatt där han föreslog en del förändringar av det politiska systemet, bland annat införande av enmansvalskretsar.

Widar menar att det nog kan behövas, men att det som verkligen driver på en förändring i den riktningen är om fler politiker börjar bete sig mer självständigt.

"Börjar fler bete sig som om de vore folkvalda på riktigt – med personliga mandat från väljarna – så kommer partierna steg för steg att tvingas till förändringar och förnyelse."

Ett bra exempel är EU-kandidaten Evin Cetin. Hon bedriver i mina ögon denna valrörelses bästa kampanj. Jag delar inte hennes åsikter så hon kommer inte få min röst, men hennes kampanj är verkligen inspirerande.

Hon har tagit fram en pizza-kartong med reklam för henne själv. En pizza-kartong för att hon säger sig representera "Pizza-Sverige". Briljant!

Dessutom har hon en bra hemsida med tung närvaro på Facebook, osv.

Det är fler sådana här personer som behöver komma fram i alla partier. Politiken blir så mycket mer spännande, kreativ och rolig då.

Både Widar och Gunnar har båda rätt. Valsystemet behöver ändras, och för att det ska ändras snabbare behövs en ny sorts politiker.

Apropå bra hemsidor så är jag mycket nöjd med Folkpartiets kampanjsajt för EU-valet. Där kan du bland annat följa live Folkpartiets valupptakt i Stockholm. Själv ska jag ta mig en fika nere i Knäppingsborg.

Inga kommentarer: