2009-04-03

Ta itu med Sundin!

Det menar Widar Andersson att Lars Stjernkvist och sossarna måste göra. Ja, inte handgripligen antar jag, men på något annat sätt. Anledningen är bland annat att jag framhöll Socialdemokraterna i Norrköping som ett exempel på hur man inte ska sköta en kommunal ekonomi.

"Han har haft en bra vecka där han synts och hörts på riksplanet. Det är få Norrköpingspolitiker - egentligen bara Lasse Stjernkvist - som kan matcha Sundin. Stjernkvist (S) är redan etablerad sedan länge i rikspolitiken. Sundin är på väg upp. Jag tror att Lasse Stjernkvist bör fundera på hur Sundin ska mötas. Just nu profiterar Sundin på "Norrköpongssossarna". S kan inte bara sitta med armarna i kors." 

Widar kommer dock med ett märkligt påstående angående Idrottsparken:

"Han och FP sa ju inte nej till att satsa kommunala pengar på Idrottsparken. Sundin hade en annan lösning som inte heller den hade varit gratis; kanske rentav dyrare för skattebetalarna."

Vårat grundförslag var en oförändrad hyra för Idrottsparken, drygt tio miljoner per år. Vi kunde sträcka oss så långt som till en ökning av hyran till 15 miljoner per år, en ökning med fyra miljoner. 

Vi sa absolut nej till att lägga ut några som helst pengar på själva ombyggnaden. IFK tyckte inte vårat förslag var bra, och troligen hade inte någon ombyggnad blivit av. I alla fall inte då, och inte i den storlek som vi ser nu. Att vårat alternativ kunde ha blivit dyrare är helt omöjligt. 

Dessutom var Folkpartiet enda parti som röstade nej till kommunal loge och att pengarna för namnet på arenan skulle tillfalla IFK. 

Ja, jag var som sagt med i SVT:s debatt igår i Göteborg. Det är märkligt. I måndags morse hade jag ännu aldrig i mitt liv dittills ens sett TV-huset i Göteborg. Nu har jag varit där två gånger under samma vecka. 

2 kommentarer:

Basse sa...

De borde nog "ta itu" med sin egen misslyckade politik först. Men som vanligt ligger inte problemet hos dem själva, utan hos motståndarna.

Niklas Frykman sa...

Ja det är fantastiskt vad du är i TV! Måste störa dem något oerhört.