2008-01-13

USA-valet intresserar flera

Kerstin Hildebrand skriver i sin blogg om amerikanska presidentvalet och hon gör det riktigt bra tycker jag. Väldigt insatt vilket är kul att se. Det är viktigt att förstå sig på amerikansk politik tycker jag. Hon har naturligtvis inte mycket till övers för republikanerna, men det är ju inte så konstigt, de har inte samma politiska åsikter.

Jag vill korrigera en av hennes åsikter om Mitt Romney som hon beskriver som invandrarfientlig. Det är han verkligen inte och ingen annan republikansk presidentkandidat heller (förutom avhoppade Tom Tancredo). Det de är motståndare till är illegal invandring vilket man ju kan ha förståelse för även om min personliga åsikt är att invandringen ska vara fri. Men kommer många in i ett land olagligt blir det svårare för de som vill ta sig in lagligt. Romney pratade länge och mycket om hur bra invandring är.

Kerstin har helt rätt i att John Edwards tagit ett steg åt vänster. Det var en hel del vänsterretorik som lika gärna kunde komma från Kerstin själv när jag lyssnade på honom. Men intressant är att han inte förespåkar ett sjukvårdssystem ala Sverige. Han menar att det leder till köer och lång väntetid på vård. Han sa inte att han skulle motverka ett sånt system, men inte heller förespråka det.

Han argumenterade kraftigt mot frihandel vilket fick det att nästan knottra sig på mig, men som Kerstin säkert skulle tycka låta bra.

Jag har helt uppenbarligen andra politiska uppfattningar än Kerstin Hildebrand, men väldigt kul att hon är insatt i presidentvalet och inte bara skvalar ur sig fördomar.

Inga kommentarer: