2012-07-04

Kim Jong-un skjuter bättre än OS-skyttar - utan att sikta

Hemma från Nordkorea. Jag har åkt tillsammans med fyra andra riksdagsledamöter - Roger Haddad (FP), Johan Linander (C), Emil Källström (C) och Caroline Szyber (KD) - på en oerhört intressant och oerhört bisarr resa.


Det finns hur mycket som helst att berätta, och det ska jag göra. Ett helt gäng bilder har jag tagit också som jag ska ladda upp så fort som jag hittar rätt sladd till kameran. Men lite information, om deras nya ledare, vill jag delge er direkt.


Intresset kring den nye ledaren, Kim Jong-un, är stort. Så var det hos oss också. Son till Kim Jong-il och sonson till landets grundare och evige president Kim Il-sung.


Kim Jong-un
Vi var inbjudna av Koreas arbetarpartis internationella kommitté - man måste vara inbjuden, annars kommer man inte in i landet på det sätt vi gjorde - och en av kvällarna hölls en middag till vår ära. Värd var en man vid namn Kim Yung-il, som inte är släkt på något sätt med den döde presidenten Kim Jong-il, utan sekreterare för internationella kommittén, och sannolikt de facto utrikesminister, enligt svenska ambassaden i Pyongyang.


Jag bad honom berätta om deras nye ledare, Kim Jong-un, eftersom vi visste lite om honom och var intresserade av att veta mer. 
Ur vilken aspekt? undrade han. 
Ur vilken du vill, svarade jag. 
Jag ska berätta lite kort, sa han.
En knapp halvtimme senare var han klar. 


Då hade vi bland annat fått veta hur han överraskat alla med sina fantastiska kunskaper om det mesta. Han kunde diskutera ekonomisk teori, militär strategi och internationell politik med de allra bästa. Hans tekniska kunskaper var stora och på besök runt om i landet löste han ofta problem i byggnationer eller påpekade hur något borde göras istället. Han är "master of everything".


Men det var när han kom in på Kim Jung-uns idrottsprestationer han verkligen gick igång. Den nye ledaren är mycket sportintresserad och själv en aktiv utövare. Han är strålande i basket, volleyboll, simning och framförallt skytte. 
Kim Yung-il hade själv varit med när Kim Jong-un tävlat mot Nordkoreas allra bästa skyttar, de som skulle åka till OS. Han hade slagit dom med lätthet! Och inte bara det - Jong-un behövde inte ens lägga an geväret och sikta. Han bara sköt i riktning mot tavlan och träffade ändå bättre än några av världens bästa skyttar.


Den här typen av berättelser verkar vanliga i Nordkorea. Den extrema personkulten förvandlar ledarna till någon sorts gudar. Ni har säkert alla hört om Kim Jong-ils fantastiska golfspel, exempelvis. Jag har med mig en hel bok hem med sådana anekdoter om honom. De är rätt roliga, men i grunden är det hela mycket, mycket tragiskt och en hjärntvätt av nog aldrig tidigare skådat slag.

Benjamin Katzeff har intervjuat Caroline Szyber och bloggat om resan på hans utmärkta Nordkoreablogg på SvD.se.

Inga kommentarer: