2014-07-15

Kampanjdonationer bara i bitcoin

Vill du stödja min kampanj till riksdagen så kan du inte ge mig pengar i form av svenska kronor. Jag tar inte heller emot euro, dollar eller någon annan nationell valuta. 

För att sprida användande och kunskap och starta en diskussion om denna sorts innovation tar jag endast emot kampanjbidrag i bitcoin - och blir därmed världens förste politiske kandidat att göra det.

Bild från Daily Dot.
BITCOIN ÄR BÅDE EN DIGITAL VALUTA OCH EN PLATTFORM

Kanske har ni mest sett negativa rubriker om Bitcoin och trott att detta är någon oseriös internetgrej? Det hade jag. Men så hörde jag mer om det i Dagens Industris Digitalpodden, läste Marc Andreessens artikel - Why Bitcoin Matters - och plöjde sedan allt jag kunde komma över.

Han grundade Netscape, världens första populära webbläsare. Sedan byggde han upp miljardföretag Loudcloud, och är sedan några år tillbaka riskkapitalist. Som sådan pumpar han nu in miljontals dollar i Bitcoinföretag.

Marc Andreessen menar att Bitcoin är en lika viktig uppfinning som persondatorn och internet.

Det är valuta som fått nästan all uppmärksamhet, men Bitcoin som plattform är kanske ännu intressantare. 

Revisionsfirman Deloitte skriver i en rapport: "Bitcoin är ett protokoll för att överföra värde på internet utan en mellanhand."

Låt mig ge er ett exempel.

Du ska köpa en bil av mig. Vi kommer överens om ett pris. På våra smartphones skriver vi under ett digitalt kontrakt. Då förs automatiskt - och digitalt - pengarna över från dig till mig. Det gör att den digitala nyckeln och det digitala ägarbeviset förs över till mig. Det gör att jag kan komma in i och starta bilen.
Allt detta kan ske snabbt och säkert med Bitcoin.

Denna sorts transaktioner kan ske över hela världen. Pengar och digitalt värde kan föras över hela planeten, nästan utan kostnad och utan mellanhänder som tar en del av kakan och krånglar till förfarandet.

Det öppnar otroliga möjligheter. En mängd tjänster kan byggas ovanpå Bitcoin och jag tror att det kan förändra hur världen fungerar. 

Bitcoin har emellertid en lång väg kvar. Valutan är ännu ostabil och det finns för många oseriösa aktörer. Men investeringarna i Bitcoinföretag ökar kraftigt och fler och fler seriösa aktörer kommer in på banan. Det är långt ifrån säkert att Bitcoin lyckas fullt ut. Men då kommer någon annan valuta och plattform med en liknande lösning att göra det, är min gissning.

VARFÖR BARA BITCOIN I MIN KAMPANJ?

Det är för att sprida kunskap om detta och inleda diskussionen om hur vi ska hantera all denna innovation, som jag enbart tar emot bitcoin i min kampanj. När något förändrar så mycket som Bitcoin kan komma att göra, så blir det kraftiga motreaktioner. Vi ser hur musikindustrin har jagat musikälskare med polis, istället för att utveckla nya tjänster så kunderna kan köpa musiken via nätet. Det finns redan krav på mycket kraftiga regleringar och rena förbud av Bitcoin och andra digitala valutor. Vi måste ha politiker som kan stå emot sådana påtryckningar och agera förnuftigt.

Om jag blir vald till riksdagen tänker jag motverka sådana förhastade regleringar. Ska det regleras så måste det ske på ett balanserat sätt och inte för att rädda någon gammal industri som inte klarar konkurrensen.

Jag vill också diskutera hur Sverige kan bli en ledande nation i att utveckla företag kring denna teknik och hur vi ska fortsätta ligga i framkant i en värld där snart halva jordens befolkning är sammankopplade med smartphones. Det finnns oerhörda möjligheter som vi ska ta tillvara på.

Jag har skrivit en längre artikel (på engelska) om hur jag ser på Bitcoin och varför jag endast tar emot bitcoin i kampanjen. Läs gärna den också. Ni kan också kolla in Internetworlds intervju med mig.

Vill du donera till kampanjen så gör det på adress: 11gpD8hGpDB7KndXb1NJs2ggcYmAgvEX8

Maxgräns är motsvarande 20.000 kronor, cirka 4,7 BTC. Donationerna är anonyma upp till den summan. Jag kommer ej ta emot större summor. Om någon ändå skulle donera en större summa, skänker jag bort den tiill Allmänna arsvfonden, som rekommenderats av Konstitutionsutskottet.

HUR BÖRJA ANVÄNDA BITCOIN?

Bäst hjälp får du på Bitcoin.se, där förklarar hur Bitcoin fungerar med plånböcker etc. 

Jag rekommenderar också Marc Andreessens artikel i NY TimesBitcoin.seDeloittes analys och vill man nörda ner sig så kan man läsa det ursprungliga papret.

1 kommentar:

Blogger sa...

YoBit enables you to claim FREE CRYPTO-COINS from over 100 unique crypto-currencies, you complete a captcha one time and claim as much as coins you need from the available offers.

After you make about 20-30 claims, you complete the captcha and keep claiming.

You can press claim as much as 50 times per one captcha.

The coins will stored in your account, and you can exchange them to Bitcoins or USD.