2010-06-17

Politiken sitter i skorna

Resumé skriver om Evin Cetins (S) personvalskampanj till riksdagen. Evin drev en grymt bra kampanj i EU-valet förra året, där hon lanserade begreppet "Pizza-Sverige".

I denna kampanj är det "barfotapolitik" som gäller för Evin. Det kommer från att hon när hon var ung, inte hade råd att köpa löparskor och att bekämpa sådana orättvisor är en del av hennes politiska drivkraft.

Bra budskap och snygg hemsida har hon.

Med tanke på hennes barfotapolitik kan det vara läge att introducera min skoläderpolitik - och min kampanjsymbol:
Skor av märket Toms.

För varje par Toms man köper skänker företaget bort ett par skor till ett fattigt barn i Sydamerika eller Afrika. Men det är ingen välgörenhetsorganisation, utan ett vinstdrivande företag. Vinsten använder de till att marknadsföra och expandera försäljningen av skor. Ju fler skor de säljer, desto fler ger de bort.

Det är också i sammanfattning min politiska tro:

En fri marknadsekonomi och solidaritet med de människor som har det svårt.


Dessutom kan man säga att de symboliserar min kampanj på ett annat sätt. Jag har skorna på mig när jag knackar dörr. Skoläderpolitik kallas det i USA. Man går från dörr till dörr och söker folks stöd. Skorna kommer vara med mig ända fram till det svenska rekordet, 10 000 knackade dörrar.

Inga kommentarer: