2010-06-14

Sverige steriliserar fortfarande

På Wikipedia kan man läsa:

"Tvångssterilisering förekom i Sverige mellan 1934 och 1975 i varierande grad av frivillighet."

Den storskaliga tvångsteriliseringen är borta, men den finns kvar i annan form.

Amanda Brihed skriver i Aftonbladet att hon var tvungen att sterilisera sig:

"Jag föddes i fel kropp och efter år av kamp för att försöka passa in i samhället blev jag tvungen att genomföra en könskorrigering."

För att få göra det, var hon alltså tvungen att sterilisera sig, ge upp sin möjlighet att få barn:

"Könskörtlar skars bort, förbud mot att spara könsceller eller på annat vis skydda min möjlighet att bilda familj tog vid. Kirurger och gynekologer skrev intyg om att jag nu saknade fortplantningsförmåga, Socialstyrelsen skrev till mig att då bevis inkommit om sterilisering och kastrering ansågs jag uppfylla kraven på att få leva i rätt identitet."

Läs också Liberati, där Amanda är medlem, Helena von Schantz och Carina Boberg.

1 kommentar:

Robert Nordman sa...

Undrar om det inte är så att detta är en obekväm, och synnerligen idiotisk, kvarleva från tiden när man trodde att transsexualitet kunde vara ärftligt.

Så jag hoppas du får tillfälle att hjälpa till att tag i detta som lagstiftare ;)