2007-09-12

Ett i ett

Den här dagen har gått i varann hela tiden. Först personalutskottet på morgonen som jag fick gå tidigt från för att kunna medverka på ett seminarium om romers situation i Norrköping och Sverige. Hann byta ett kort ord med folkpartiets förra partiledare Maria Leissner som leder arbetet med romers situation på ett nationellt plan. Även från detta fick jag gå tidigt för att hinna bort till gymnasienämnden som jag suttit på under eftermiddagen.

På gymnasienämnden sa påstått friskolevänliga miljöpartiet nej till alla utom delvis en av de friskoleansökningarna som nu går vidare till Skolverket som avgör. Detta är mot skollagen och att det inte spelar någon roll för vänsterpartiet förstår jag, men (mp) påstår sig som sagt vara för friskolor. Min utgångspunkt är att det viktigaste är eleverna, inte de som driver skolorna. Om eleverna väljer en kommunal skola eller en friskola spelar mig ingen roll. Jag vill att skolorna ska få konkurrera på lika villkor men i övrigt inte lägga mig i. Sen får jag jobba med att lösa eventuella situationer som uppkommer utifrån elevernas val. Ibland blir det väldigt krångligt, men det är inte en orsak till att försöka stoppa friskolor.

Appropå landsmötet ska jag lägga upp lite bilder och skriva lite mer om mina upplevelser, men tills dess kan ni lyssna på Dick Erixons intervju med mig där vi pratar i en tjugo minuter om folkpartiet och landsmötet.

Inga kommentarer: