2011-01-15

Japaner, japaner, japanare

Det började inte bra. Jag hade köpt biljetter till fredagens tre VM-matcher i handboll. I entrén upplyser mig biljettkillen att jag visserligen har biljetter till handbolls-VM. Visserligen biljetter till matcherna i Norrköping. Men inte på fredagen. Utan till på lördagen.

Så, ikväll var jag på handbolls-VM. Och den här gången kom jag in.

Hamnade mitt i den ungerska klacken vid första matchen. Satt bredvid killen med jättetrumman Bernt, så nu är jag döv på höger öra.

Andra matchen spelade Japan mot Österrike och eftersom den japanska klacken bestod av tre personer beslutade jag och brorsan att hålla på Japan. Ja just ja, en kille till var det som höll på Japan. Han bakom mig. I början av matchen ropar han, på svenska: "Kom igen, Japan!".

Nåväl. Det funkade. Japan spelade kvickt och bra, trots att ett par av spelarna bara var en tvärhand höga.

Efterhand vann japanerna över publiken och i slutet satte de dessutom en japanare. Stämningen var på topp. Publiken skanderade "Japan, Japan, Japan". Återigen på svenska. Eller östgötska. Blir inte bättre än så.

Sista matchen var mellan Brasilien och Island. De senare var egentligen aldrig hotade, och matchen var hyfsat seg.

Kul med VM-handboll i Norrköping. Lite sugen att åka till Linköping och fortsätta heja på Japan. Ska bara ta reda på vilken dag det är först.

Inga kommentarer: