2011-12-21

Boktips inför jul - Steve Jobs-biografin

Funderar du på några kvarvarande julklappar? Eller har du inte kommit på vad du önskar dig själv än? Tänkte bidra med ett boktips, eller kanske två, innan jul.

Det säger en hel del om Steve Jobs att han själv kontaktade Walter Isaacson och bad honom skriva en biografi om Jobs själv. Isaacson har tidigare skrivit biografier om bland andra Albert Einstein och Benjamin Franklin.
Det väckte onda aningar i mig att det var Jobs själv som gett honom uppdraget, men de kom på skam. Det är en nästan brutal beskrivning av Steve Jobs. Ofta bemöter Isaacson det Jobs säger i de över 40 intervjuer som han genomför med honom. Visar att det Jobs säger inte stämmer. Och det är i många stycken ingen smickrande bild som växer fram.

Jag hade innan boken ingen särskilt tydlig bild av Jobs. Har inte varit något Apple-fan och bara noterat att Jobs är en framgångsrik marknadsförare. Min bild av honom var positiv. Därför blev jag förvånad när jag läste en nyhetsartikel kort efter hans död som berättade att han varit väldigt jobbig som chef. Oh boy! Det är bara förnamnet.

Steve Jobs var ett asshole av stora mått (för att använda ett av hans egna favorituttryck).

Han kunde vara totalt skoningslös mot folk. Vid ett tillfälle meddelade en av Apples underleverantörer att de inte kunde leverera i tid. Det måste de göra, sa Jobs kort. Företaget återkom och sa att det inte var möjligt. Jobs blev då så förbannad att han hoppade i en bil, åkte över till företaget, stövlade in mitt under ett pågående möte och vrålade: "You fucking dickless assholes - ni ska leverera!". Följt av en längre utskällning.

De levererade i tid. Och efter bedriften tryckte de upp jackor med Team FDA på ryggen: Team Fucking Dickless Assholes.

Det förmildrande i hans beteende var att han var lika dan mot alla, oavsett position i samhället. Han svor och skrek lika mycket åt Disney-chefen Michael Eisner som en underhuggare på Apple.

Jag tror att det grundade sig i en besatthet. Han var besatt av bygga upp ett företag och skapa produkter som förändrade världen. Inget fick komma mellan det. Denna drivkraft gjorde att Apple (och hans andra företag) ibland presterade sådant de själva inte trodde var möjligt. Det var grunden till framgångarna.

Nåväl, ni får läsa själva och bilda er egen uppfattning. För det tycker jag verkligen ni ska göra. Jag har läst rätt många biografier om fascinerande personer. Det här är nog den bästa - och Jobs är nog den mest fascinerande.
 
 

Inga kommentarer: