2011-12-31

Nyår på Arlanda, eller i sängen?

Nyårsafton för fyra år sedan utgjorde jag en sorglig figur. Jag åt ensam nyårsmiddag i en hotellrestaurang på ett hotell vid Arlanda och gick och lade mig innan tolvslaget.
Det var inte dugg synd om mig. Nyårsfirandet var självvalt eftersom jag skulle åka till New Hampshire svintidigt morgonen därpå. Att bevaka primärvalet på plats - Obama vs Clinton, McCain vs Romney - var den roligaste resa jag varit på. Så det var värt en ensam nyårsafton.

Det här året väntar jag ett par dagar innan jag åker. På torsdag - från Linköpings flygplats! - bär det av till Boston och därifrån hyrbil till Manchester, New Hampshire.

Risken är att det denna nyårsafton inte blir någon fest heller. Jag är förkyld och det verkar inte gå över trots att jag plundrat apoteket. Vi får se om jag kommer på fötter.

Jag tycker nyår är fascinerande. Människor över hela världen samlas och firar att ett nytt år börjar. Vilken optimism!

2011 har varit ett häftigt år. Den arabiska våren står såklart för det. Vi får ser var det tar vägen. Egypten verkar inte alls vara på spikrak väg mot demokrati, till exempel.

Det var då det.
Utöya kommer alltid finnas i minnet. När jag vaknade morgonen efter Utöya och rapporterna sa över 40 döda. Jag var övertygad om att det var media som drog iväg i rapporteringen. Och så var det så mycket värre.

På hemmaplan har Håkan Juholt underhållit till den milda grad att han till och med blivit ett av årets ord. MP har nya partiledare och V väljer ny sådan om några dagar. Det stora gamla partiet är allvarligt hotat.

För Folkpartiets del gäller det att 2012 tydligt börja styra i en riktning. 2011 lade vi fast ny ekonomisk politik, som till stor del är väldigt bra. Men vi driver inte det i media och mot väljarna. Det måste vi börja göra. I senaste mätningarna är vi nere i 5,5%.

Lokalt har politiken tagit ett steg mot att minska det mycket långvariga problemet med Norrköpings höga arbetslöshet. Jag sträckte ut handen till de rödgröna under fullmäktige i våras. Det blev till ett samarbete mellan alla politiska partier, näringsliv, fack och utbildning i form av Jobbkommissionen. Vi delar nu problembild och har gjort upp om vuxenutbildeningen. Bra start, men fler steg behöver tas 2012.

Inga kommentarer: