2006-06-28

Därför språktest

Jag har fått frågan här på bloggen och debatten i media har tagit fart igen bara genom att folkpartiet nämner språktestet i åtgärdsprogrammet "Språklyftet", som vill betona vikten av att kunna svenska.

Om vi börjar i ett hushåll, i en by eller en stad. Då tror jag de flesta är överens om att vi behöver gemensamma spelregler för att det ska fungera, antingen skrivna eller oskrivna. Att vi inte tränger oss före i kön på ICA är en oskriven regel och att vi inte bryter oss in i andras hushåll och tar deras prylar är en skriven. Överallt där människor ska bo tillsammans och komma överens behövs olika typer av regler.

För ett land, en världsdel eller hela världen gäller samma sak. Vi behöver lagar och överenskommelser för att det ska fungera, bryter någon mot dem så blir det bråk och konflikt.

Vilka är det som skapar dessa regler, skriva eller oskrivna? Innevånarna - i hushållet, staden, landet och världen. Alla som bor i en stad är på olika sätt med och formar regler och värderingar. Blir det vanligare att folk tränger sig före i kön så kan det stävjas genom att folk säger ifrån, att saken diskuteras och debatteras. Blir det allt fler villainbrott så skapas det opinion för att polisen ska stoppa det och kanske att lagarna ska skärps.

Alla som bor på ett ställe har alltså påverkan på hur de oskriva och skrivna lagarna efterföljs, men alla har inte samma påverkan. De som är medborgare har vissa rättigheter som icke medborgare inte har. De kan gå och rösta och välja vilket politiskt parti som ska representera dom i riksdagen. Icke medborgare kan inte själva bli politiker och bli valda till riksdagen. Medborgare har starkare rättigheter än icke medborgare i Sverige, precis som i alla andra länder.

Men med dessa starkare rättigheter måste också större skyldigheter följa. Det är nämligen viktigt att medborgarna tar del av den ständiga utvecklingen av regler och lagar och för att kunna göra det måste man hänga med lite vad som händer i samhället. Det tycker jag är ett krav som vi alla ska ställa på varandra. För om vi inte gör det så kommer inte heller samhället utvecklas på samma sätt, gemensamma spelregler blir inte längre gemensamma och konflikter och svårigheter uppstår.

Jag, liksom många liberaler, har en vision om en värld utan gränser. Men sen tror jag nästan att tanken har stannat där hos många. För det första, hur ska vi komma dit, och för det andra, hur ska det fungera när vi väl är där? Jag tror att nationalstaterna har en oerhört viktig roll att spela framförallt på vägen dit. Min dröm, eller vision, något förenklat är en värld där människor lever fria och det finns ett stort urval av olika sätt att leva på, och man helt enkelt kan flytta dit det passar en bäst. Och det bygger just på att vi har gemensamma spelregler på de olika ställena. Ska spelreglerna bli tydliga så att vi enkelt kan flytta runt så kan det inte bildas öar av utanförskap av människor som inte är med och påverkar, och som därmed börjar leva alltmer efter sina egna regler. Detta kommer leda till konflikter som är mycket svårare att hantera än de konflikter som uppstår när vi i övrigt utformar och utvecklar vårt samhälle.

När liberaler pratar om unken nationalism och liknande när språktest eller andra krav på medborgarskap diskuteras så är det att skjuta sig själv i foten. Tror man på en värld som utvecklas åt mindre och mindre gränser så behöver vi ha mycket tydliga spelregler, både skriva och oskriva. I Sverige har vi dåligt med båda två. Vår värderingsdebatt som leder till de oskriva reglerna är mycket bristfällig och det skrivna kraven på medborgarskapet är också mycket låga. Samtliga nordiska länder har någon form av språktest, utom Sverige.

Varför just ett språktest? Jo, just för att det svenska språket är så oerhört viktigt för att komma in i samhället. Idag hamnar alltför många människor i utanförskap och dessa öar har redan bildats där människor lever i Sverige rent fysiskt, men inte mentalt. Fixar det sig bara genom ett språktest? Nej, självklart inte, men det är en av många pusselbitar. Dels så underlättar det i integrationen men det är också en del i det viktiga att kunna hantera hur människor med så många olika bakgrunder ska kunna samsas i ett land. Två miljoner människor har flyttat hit sedan 1950-talet, varav en miljon från utom Norden. Det har förändrat vårat land och landet har förändrat dom. Att människor flyttar hit är otroligt positivt, något bättre finns faktiskt inte. Men då måste människorna också kunna komma in i samhället och bli svenskar. Då måste finnas möjligheter och verktyg att bli sin egen lyckas smed, och kraven måste vara glasklara. Det svenska språket och jobb är de två viktigaste verktygen. Då måste vi vara tydliga med att man ska kunna svenska, och att möjligheter att lära sig det ska finnas. Därför vill vi ha krav om språktest för medborgarskap, och ökade möjligheter att lära sig det genom jobb och utbildning. Folkpartiet föreslår bland annat 200 mkr och en rejäl reformering av utbildningen Svenska för invandrare.

Ska nationalstater fungera behövs en balans mellan krav och rättigheter. I Sverige har vi kraftig slagsida åt rättighetshållet.

12 kommentarer:

Robsten sa...

Snälla Mattias, det du skriver är så jävla självklart så att ett barn kan fatta det utan att anstränga sig. Hur har vi kommit så långt på avvägar så du måste skriva ett långt blogginlägg om det som borde vara såååå självklart?

Anonym sa...

Haha, tillåt mig le åt din kommentar på min blogg. Mattias. Det var ett skämt. Självklart förstår jag att det inte kommer ske något språktest i Sverige där den borgliga regeringen skickar ut alla som inte klarar det. Vi röda ungdomar har nåt som kallas ironi. :)

Men att det är en förbannat dum idé. Det står jag fast vid. Jag tycker inte det är något som behövs, för jag tycker inte man kan bedöma om människor ska få medborgarskap eller inte utifrån ett språktest. Jag tycker det kan liknas vid nazistfasoner. Att bara de med tillräcklig kunskap ska få komma till Sverige, och de som misslyckas på testet (kanske av ren nervositet, vad vet jag) får åka tillbaka dit de kom ifrån.

Mathias Sundin sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Mathias Sundin sa...

Ja uppenbarligen Robsten, efter ett litet språktest väcker sådana känslor och så mycket prat om unken nationalism, främlingsfientlighet osv.
Imponerad över att du orkade läsa hela blogginlägget!

Matilda:
Nazistfasoner? Herregud! Är Norge nazistiskt? Finland? Kanada? USA? Danmark? Alla dessa länder har språktest för medborgarskap.

Ingen ska skickas hem, ingen ska förbjudas att komma hit. Däremot får man inte bli medborgare, och klarar man det inte pga nervositet kan man ju göra det igen. Och jag tror inte man är nervös två år i sträck på Sfi-utbildningen, att klara godkänt där skulle kunna funka som ett test.

Min poäng på din blogg var att du borde läsa på lite innan du sågar så frukansvärt. Jag respekterar om du är mot språktest, men jag tycker iaf du kan sätta dig in i själva förslaget innan du häver ur dig massa saker.

Anonym sa...

Jag vet vad det innebär, men det på min blogg (förutom rubriken) var skrivet med en aning ironi som jag faktiskt tror att självaste Leijonborg skulle förstå. Men eftersom du inte VILL förstå den så förstår du ju inte heller mitt inlägg.

Dessutom så får man väl fan inte stanna i ett land hur länge som helst utan att vara medborgare eller? Om fallet skulle vara att man fick stanna i all evighet ändå och leva ett, om man säger, normalt liv, hur känner då sig de människor som inte får medborgarskap? Borde inte det leda till ännu mer segregation?

Anonym sa...

Dessutom så kan jag inte se att jag "sågar så fruktansvärt"...

Robsten sa...

Det låter som du måste urskulda dig i det oändliga Mattias för att du är för ett enkelt språktest. Det är ett oerhört rimligt krav att de som vill bli medborgare kan rudimentär svenska. varför vill man bli medborgare utan att lära sig språket först? Ett utslag av total kravlöshet som inte gangnar någon på lång sikt. Jag tycker man skall lära sig svenska språket om man flyttar hit permanent utan att ens ansöka om medborgarskap, men det är en personlig åsikt som inte kan sättas som krav.
Matilda har missuppfattat allting, det gäller språktest, inte PUT eller TUT här.
Att det skulle vara nazifasoner att lära sig enkel svenska för att bli svensk medborgare är så horribelt så man tar sig för pannan, allt somm du inte gillar är förmodligen nazifasoner. Är alla andra länder som tillämpoar språktest nazianstrukna? Det blir i stort sett hela västvärlden, med USA. Tycker du inte invandrare skall lära sig svenska? Skall de inte få jobb, barnen lära sig något i skolan? Snacka om missriktad välvilja, det är inte ens misriktad välvilja, det är ingen välvilja alls, det är total kravlöshet som sänker människor i stället för att hjälpa dem.

Mathias Sundin sa...

Jag ursäktar mig inte Robsten, jag försöker föra debatten på lite olika nivåer. Håller med dig om att borde lära sig svenska bara man bor här permanent.

Jag ser ingen ironi att kalla någonting för nazism Matilda. Det är bara plump och farligt.

Anonym sa...

Jag skrev inte heller nazism på min sida, där min ironi var, utan här hos dig.

Mathias Sundin sa...

Varför är du mot språktest Matilda och kan du utveckla det där med nazistfasoner.

Robert Nordman sa...

Matilda skriver:
"Dessutom så får man väl fan inte stanna i ett land hur länge som helst utan att vara medborgare eller?"

Det kallas permanent uppehålsstillstånd. Så jo, det får man.

För att sedan byta vändning:
Jag såg en rent humoristisk invändning i Aftonbladet idag, att det skulle vara fel med detta krav eftersom det ju då bara krävs av invandare att de skall kunna svenska.

Aftonbladets ledarsida borde läsa lite om Folkpartiets skolpolitik.

Vi vill att alla ska kunna uttrycka sig på det språk som talas i landet.
De som föds här skall garanteras sådana kunskaper genom skolan.
De som söker medborgarskap ska få det genom annan undervisning, vilken skall garantera att de klarar ett test.

I skolan går man igenom flera test för att få godkänt. Här kan det bli fråga om krav på godkänt från SFI, exempelvis.

Vari ligger konstigheten? Det är snarare ett konsekvenskrav: Om skollagen säger att man måste ha godkänt i vissa ämnen, där svenska är ett, betyder det att viss vikt läggs vid att den kunskapen är grundläggande för att individen ska kunna skapa sig ett bra liv i Sverige så är det också sant för de som inte föds här.

Varför ska vissa exkluderas från den omtanke som ligger bakom skolan alltsedan folkskolan för alla inrättades av liberaler under 1800-talet?

Emma Grön sa...

"Varför just ett språktest? Jo, just för att det svenska språket är så oerhört viktigt för att komma in i samhället. Idag hamnar alltför många människor i utanförskap och dessa öar har redan bildats där människor lever i Sverige rent fysiskt, men inte mentalt."

Hmmm och de invandrare som hamnar i t.ex. tornedalen då? Vilket språk skall de lära sig? eller i ngn annan svensk kommun där svenska inte är det språk som funkar som social nyckel?