2007-02-09

Svar till Ottosson

Mattias Ottosson svarade mig för några dagar sedan, i ett mycket märkligt inlägg. Idag svarar jag honom:

"För några dagar sedan svarade kommunstyrelsens ordförande Mattias Ottosson (s) mig här i Folkbladet, efter att jag skrivit om hans svaga ledarskap. Och jag måste säga att det var en av de mest märkliga debattartiklar jag läst.

Han kallar mig lögnare, och hittar sedan själv på saker som jag inte har skrivit. Han påstår att jag inte skrev om folkpartiets politik fast jag räknade upp tre exempel på vår politik. Och inte bemöter han mig i sak på någon enda punkt, trots att diskussionen är mycket allvarlig och viktig.

Läget är sådant att Norrköping halkar efter, på grund av Ottossons svaga ledarskap och på grund av en misslyckad socialdemokratisk politik. Arbetslösheten går ner i Norrköping, skriver Mattias Ottosson. Mycket riktigt, det skrev jag också i mitt inlägg. Men den går ner långsammare här än i övriga riket och är fortfarande högst i länet. Istället för att försöka åtgärda det fokuserar han på att regeringen minskat det statliga stödet till vuxenutbildningen. Exakt samma sak som socialdemokratiska regeringar (bland annat under Göran Persson) alltid har gjort när arbetslösheten sjunkit. Menar Ottosson att dessa regeringar gjorde fel, eller är det bara dåligt när en borgerlig regering gör det?

Det allvarligaste är väl dock hans påhitt om att Allians för Norrköping i budgetförhandlingarna "inte var intresserade av att hitta lösningar för norrköpingsbornas bästa", som han skriver. Har man hängt med det minsta i det politiska vet man att det var Alliansen som tog initiativ till budgetförhandlingar i slutet av förra året. Man vet då också att vi kom överens på några punkter, bland annat stoppades nedskärningarna i grundskolan under 2007. Mattias Ottosson och jag tog i hand om det sex minuter innan beslutet skulle tas.

Som jag skrev i mitt förra inlägg så är detta ett tecken på Ottossons svaga ledarskap. Att han alltid är ute i sista sekund. Först sa han ja till försäljning av fastigheter i Hyresbostäder, sedan nej i sista sekunden. Han tog inga initiativ till budgetöverläggningar med Alliansen trots att kommunen kunde kastas in i kaos om Sverigedemokraterna fällt vänsterkartellen i kommunfullmäktige. Uppgörelsen som räddade det kom vi som sagt överens om sex minuter innan mötet började. Vi hade inte kommit överens alls om inte Alliansen tagit initiativet. Sedan min första artikel har det kommit ytterligare ett bevis på detta svaga ledarskap. En kvart innan kommunfullmäktigemötet som skulle besluta om en ny multisporthall kommer Ottosson med ett papper på ett nytt förslag, som ökar kostnaden med 7,5 miljoner kr och årskostnaden med 600 000 kr. Så får inte medborgarnas skattepengar skötas!

Ottosson uppmanar mig till sist i sin artikel att skriva om folkpartiets politik, vilket jag också gjort. Jag gör det gärna igen. Vi vill stoppa vänsterkartellens nedskärning av grundskolan och istället tillföra mer pengar, närmare bestämt 150 miljoner kronor. Vi vill införa ordningsomdöme i skolan, sänka skatten, satsa mer på äldreomsorgen, införa en tak-över-huvudet-garanti för de hemlösa, bryta utanförskapet för invandrare och vi vill stoppa den utveckling som gör att Norrköping hela tiden halkar efter.


Mathias Sundin
Oppositionsråd
Folkpartiet i Norrköping"

Inga kommentarer: