På DN Debatt beskriver utbildningsminister Lars Leijonborg hur Sverige ska komma ytterligare närmare ett samhälle där "det lönar sig att plugga", som slutklämmen i artikeln lyder.
Istället för att kursen "Manikyr", som ges i Norrköping, ger samma poäng till högskolan som "Matematik E" eller någon annan riktigt svår kurs så ska de elever som läser extra språk eller extra matematik belönas. Idag kan man maximalt nå upp i poängen 20.0, om man har MVG i alla ämnen. För de extra flitiga och duktiga ska nu 2,5 poäng ytterligare kunna läggas på.
Dessutom får Högskoleverket i uppdrag att titta på vilka kurser som ska ge extra poäng till olika högskoleutbildningar. Ska man läsa kemi på universitet kan man ju tycka att kemibetyget borde väga tyngre än det i manikyr. Idag är det inte så.
Det ska löna sig att plugga!
4 kommentarer:
Förslaget att ge kompetens i moderna språk (franska, tyska, spanska) extrapoäng har funnits på bordet länge, som ett sätt att motverka det faktum elever undviker eller misslyckas i sina språkstudier. Möjligen är dessa alltför krävande jämfört med t.ex. orientalisk matlagning varför elever inte är dummare än att de taktikväljer.
Att Leijonborg går vidare och utvecklar dessa idéer ytterligare är mycket bra, fast egentligen handlar det ju väldigt mycket om "back to basics". Att det sunda förnuftet tidigare har fått stå tillbaka för diverse ideologiskt tankegods eller för rent önsketänkande i utbildningspolitiken är tråkigt och har varit skadligt för den högre utbildningen. Det är verkligen hög tid att ta lite radikala grepp. Bra, Leijonborg!
Rätt problem, fel lösning. Det finns säkert massor av högskoleutbildningar där utländska språk och matematik inte alls är lika nödvändiga. Istället borde man lätta upp på ansökningsreglerna så att högskolorna själva får möjlighet att avgöra vilka antagningskriterier som är lämpliga för just deras kurser.
Högskoleverket ska, förutom matte och språk, titta just på vad som ska gälla för olika kurser. Kemibetyg för kemiutbildning, osv.
pelpet: Din lösning kan fungera under förutsättning att högskolorna inget har att förlora på att ställa relevanta (högre) krav. Kan du utveckla hur du tänker?
Skicka en kommentar