2007-03-29

Ordförande Skitsnackare

Jag har ännu inte sett sista delen i Ordförande Persson, får se om jag orkar. Fokus har ju hamnat på allt hans skitsnackande om olika personer. Idag i Svenskan ondgör han sig över mediernas snuttifiering. Är det ett fenomen som han kom på existerade idag? När han lämnade sina omdömen om personer, trodde han att dessa skulle klippas bort, eller att ingen skulle reagera över dom? Så dags att börja gnälla nu.

Mycket kritik har ju också riktats mot Fichtelius och SVT. Den delar jag bara delvis. Jag hade hoppats att man skulle få mer inblick i resonemanget och maktspelet som pågick i förhandlingar och politiska beslut. Sånt var det sparsmakat med. Jag är däremot inte alls kritisk mot att Fichtelius inte pepprar honom med kritiska frågor. Hans uppgift är att få Persson att prata, inte vara på defensiven. Frågor om just de stora politiska besluten saknas, eller finns i alla fall inte med i det som har visats.

Att Persson sågar personer till höger och vänster får stå för honom. Jag tror han tackade ja till serien för att han öka hans chans att gå till historien som en landsfader, statsmannatyp. Nu kommer han gå till historien som Ordförande Skitsnackare.

Inga kommentarer: