2007-03-27

Godis i KF

Lars Stjernkvist och jag debatterade godisförbud igår på KF. NT skriver en del om det och om folkhälsan i dagens tidning. Jag inledde med att berätta om min åsikt som privatperson, att jag inte skulle vilja att mina barn käkade godis i skolan. Men att jag som politiker inte ska lägga mig i den typen av detaljer. Varje skola har olika förutsättningar och man måste som politiker kunna lita på att rektorer, personal och föräldrar kan fatta beslut på egen hand. Därmed inte sagt att det är fel att driva på opinionsmässigt.

Lars Stjernkvist försökte säga att han visst litade på att rektorer kunde fatta den här typen av beslut och menade att det skulle ske i samråd. Jag frågade då honom om han lovade att dra tillbaka beslutet om bara en enda rektor motsätter sig det. Det lovade han inte, och visade därmed att det här inte alls ska ske i samråd, utan genom att han kan tänka sig köra över de som har en annan åsikt.

Om skolor vill införa godisförbud så applåderar jag det. Att politiker hela tiden ska in med sina klåfingriga fingrar i verksamheten är jag bestämd motståndare till.

Inga kommentarer: