2010-04-13

Widar är lost

Widar Andersson passar på att recensera min personvalskampanj till riksdagen, med sisådär drygt fem månader kvar till valet. Ungefär som om jag skulle utvärdera hans ledarsida genom att läsa den en dag.

Säg att han den dagen skriver om fullmäktige i Finspång, vilket han rätt ofta gör. Då skulle man lätt kunna påstå att väldigt få av hans läsare bryr sig om det, men att några gör det ganska mycket.

Ungefär så utvärderar han min kampanj, "Sundin är vilse", förutom att han tror att ingen bryr sig om de frågor jag driver. Jag är vilse eftersom jag pratar om frågor som självständiga riksdagsledamöter:

"Få väljare intresserar sig för det politiska spelets detaljer".

Och datalagringsdirektivet:

"Detta direktiv är om möjligt ännu mera stendött som valfråga än det politiska spelets interiörer."

Det andra först. Att Widar är lost när det gäller integritetsfrågor är ingen nyhet.

Jag var i Ryd i helgen. Där röstade 38 procent på Piratpartiet i ett distrikt. Nästa lika många i de andra Ryd-distrikten. Kommer så många rösta PP igen? Nej, troligen inte och frågorna är inte lika glödande heta som under FRA-omröstningen - hur skulle någon fråga kunna vara det? - men att det är många väljare som bryr sig om integritetsfrågor är helt klart.

Sen det första. Jag håller med om att folk i största allmänhet inte lägger ner så där värst mycket tid på att fundera på hur riksdagen funkar. Men jag tycker, om jag ska vara en självständig ledamot, att jag har ett ansvar att tydligt tala om hur jag tänker agera. Dessutom är det en viktig debatt att föra. Allt handlar inte om att röstmaximera.

Men Widar har naturligtvis en poäng. Vore detta allt jag skulle driva i min kampanj kan jag kyssa platsen i riksdagen goodbye. Så korkad är jag dock inte. Kampanjen innehåller fler delar och fler sakfrågor.

Widar skriver om fler saker än Finspångs fullmäktige på ledarsidan. Det är bra. Annars skulle få läsa den. Men hans ledarsida skulle bli trist och mainstream om han bara skrev om det alla andra skriver om. Finspångs fullmäktige har sin plats. Det har självständiga ledamöter och datalagringsdirektiv också.

Inga kommentarer: