Precis hemkommen från brorsan. Chelsea-Newcastle 2-1, vilket får räknas som ett fall framåt eftersom mitt lag spelade helt okej. Det klickade runt straffområdet men i övrigt rätt bra. Cacapa var grym i försvaret och Chelseas 2-1-mål var solklar offside. Efter två riktiga bottennapp mot Derby och Wigan får man som Newcastle-supporter nöja sig med det lilla.
Ett fall bakåt är Mona Sahlins märkliga debattartikel i DN idag. Återigen, trots att Björklund flera gånger sagt nej, fortsätter hon att försöka stoppa skriftliga omdömen från första klass. Vad är det som är så hemskt och farligt med att ge klara och tydliga besked om barnens kunskap i ettan? Varför vänta till sexan? Klara och tydliga besked och extra stöttning i läsa-skriva-räkna i lågstadiet är en oerhört viktig del när skolresulaten ska vändas uppåt.
Läs bara hur nöjda lärare och föräldrar i Rågsved är med sina omdömen:
Nu kommer man inte längre undan med beskrivningar som "eleven är glad, trevlig och lätt att ha att göra med". Nu är vi väldigt mycket tydligare när det gäller att beskriva vad eleven kan och hur eleven kan utveckla sig, säger Robert Rosenholm, lärare för en tvåa på Rågsvedsskolan.
Jag blev positivt överraskad över att omdömet var så detaljerat. Det står vad barnet kan i varje ämne, vad det kan bli bättre på och vad jag som förälder kan göra. Förut fick jag i princip bara veta att han var trevlig och att det gick bra i skolan, säger Lee Israeli (förälder).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar