2009-01-13

Flyttider

Oppositionen delar korridor med internbanken. Förutom att det alltid är bra att sitta nära de som har hand om pengarna har det varit trevligt. Nu ska dom tyvärr flytta härifrån. Finansdirren Göran Lindgren ska sitta nere hos kommundirektören och personalen ska en trappa ner.

Istället ska Lisbeth Paulsson, chef för planeringskontoret, och Agenda 21 flytta in hit. Så nu blir det väl ekologiskt för hela slanten. Kan ju vara nyttigt för en annan.

Bråket om Liza Marklunds bok Gömda har jag inte brytt mig så värst mycket om, men lite har jag läst. Visst håller jag med om att det var olyckligt att hon skrev att det var en sann historia istället för att det baserades på en sann historia. Det är väl bra om sådant prövas. Men kom igen, vem trodde på fullt allvar att allting var sant? Det är ju en skönlitterär bok.

Tycker också att undertonerna i en del av kritiken består av något annat. En chans att trycka till Marklund. Jag har själv varit kritisk mot henne, det ska man såklart kunna vara, men jag tycker hon har gjort en fantastisk insats för att visa hur kvinnor i den här situationen kan må. Vilket helvete på jorden det kan vara.

När folk halvt om halvt tar hennes plågoande i försvar blir jag upprörd. Även om det är överdrivet i boken så är han faktiskt dömd för misshandel av henne, tre gånger. Man ska då komma ihåg att det nästan aldrig är själva slagen och smärtan som är värst hos de som utsätts. Det är all den andra skräcken och känslorna som är det mest jobbiga.Det brukar dom som har varit utsatta i alla fall säga.

Inga kommentarer: